Slavnostní otevření prvního pražského metra

Praha - Výročí konce největšího konfliktu všech dob patřilo v minulosti k oblíbeným datům pro různé slavnostní příležitosti. Jednou z nich byl i 9. květen roku 1974, kdy byl otevřen první úsek pražského metra, trasa Kačerov - Sokolovská (dnes Florenc). Myšlenka na výstavbu podzemní dráhy v Praze pochází již z konce 19. století, první plány se objevily v době první republiky, tehdejší plány ale přerušila válka. Výstavba metra začala až v roce 1969. Jediná trasa C měla zpočátku devět stanic a měla 6,6 kilometru. Pravidelný provoz zde byl zahájen o den později.

Zároveň se zprovozněním prvního úseku metra nastaly v pražské městské hromadné dopravě i další převratné změny: Přestaly jezdit tramvaje na Pankrác a Budějovickou, byl zaveden jednotný tarif v celé síti (jedna koruna za jednu jízdu bez přestupu) a z MHD zmizeli po téměř sto letech průvodčí.

O tom, že Praha bude mít podzemní dráhu, rozhodla vláda v červnu 1965 a o půl roku později byly zahájeny přípravné stavební práce v Opletalově ulici. Po zhodnocení expertiz odborníků, zejména ze Sovětského svazu, však vláda před podzemní tramvají dala přednost výstavbě metra.

První úsek trasy C v délce 6,6 kilometru s devíti stanicemi (osm hloubených a jedna povrchová) se začal stavět v lednu 1966. Souběžně s ním se stavěl Nuselský most, jehož tubusem metro projíždí, a vzniklo rovněž depo na Kačerově. Zkušební provoz na prvním úseku byl zahájen v lednu 1974.