Škoda Octavia - dva dny po představení zahájena montáž

Praha - První studie vozu vznikly už v roce 1992 na bázi Golfu III. Od prvního návrhu se uvažovalo o větším typu. V roce 1994 byly postaveny a odzkoušeny první prototypy. V Praze byl veřejnosti představen model Škoda Octavia 1. září 1996. O dva dny později otevřel nový závod pro Octavii bývalý prezident Václav Havel, kdy byla také oficiálně zahájena její montáž. Slavnostní premiéra druhé generace se konala v březnu 2004 na autosalonu v Ženevě. Od té doby nesly vozy první generace název Octavia Tour a vyráběly se od roku 1996 nepřetržitě do roku 2010.

První, kdo se oficiálně seznámil s novým vozem Škoda Octavia vyráběným v právě dokončené nové hale byli 4. dubna 1996 členové poroty soutěže Evropské auto roku. Byl to po letech opět zcela nový typ (model Felicia vycházel stále ještě z předchozího Favorita), všichni ji chápali jako významný mezník.

Původní italský návrh byl podstatně přepracován, konstrukci provedl tým v Česaně. Velký důraz byl kladen na bezpečnost, takže se počítalo nejen s předními, ale také s bočními airbagy, dosud běžnými ve vozech vyšších tříd.

Octavia první generace získala několik ocenění Car of the Year či Nejlepší vůz v kategorii kombi ve Velké Británii. Na tato významná ocenění navazuje Škoda Auto v roce 2004 modelem Octavia druhé generace, který prošel v roce 2008 modernizací. Mezi další ocenění patří např. Auto Trophy 2008 a 2009, AutoBest 2010 či Best Family Car 2010

V roce 1998 přišla varianta kombi a později také pohon všech kol. V roce 2000 prošel úspěšný model modernizací. Zároveň se představila nejvyšší výbava Laurin & Klement. Také byl v roce 2001 uveden model RS, který měl motor 1.8T s výkonem 132 kW (180 koní). V roce 2002 verzi RS doplnilo i kombi.

Miliontá Škoda Octavia byla vyrobena 17. února 2004 a od tohoto roku byla první generace prodávána pod názvem Octavia Tour. Poslední modernizace proběhla v roce 2009. Nástupce zachoval zejména elegantní design, vysokou kvalitu zpracování a vynikající jízdní vlastnosti.

Vedle druhé generace vydržela v prodeji dalších více než šest let a s celkovým počtem 1 442 126 kusů skončila její výroba až 10. listopadu 2010. V tento den bylo vyrobeno posledních 40 kusů. V srpnu 2011 Škoda Auto odstartovala výrobu testovací flotily deseti elektromobilů Octavia Green E Line.