Umí se Češi oblékat?

Praha - Jak už řekla Coco Chanel, móda je byznys jako každý jiný. A naopak, je to velmi tvrdý byznys. „Když prodáváte zlato nebo zemědělské stroje, nemění se trendy a požadavky tak rychle,“ řekla módní návrhářka Beata Rajská. Svého kreativního ducha musí skloubit s obchodem. Podle módních návrhářů se už Češi naučili starat o svůj zevnějšek a umí si najít kvalitu.

Nějaké klienty od módních návrhářů krize odtáhla, ale další přišli. „Jsou to především lidé, kteří si uvědomují trvalejší hodnoty. Je to vidět především u poctivé krejčoviny. Ano, obchody jsou plné zboží, které je trendové. V současnosti je třeba všude plno krajek. Ale když klientovi nabídnete krajku ručně zpracovanou, je to to, co klient chce. Lidé jsou čím dál náročnější a stojí o poctivou ruční práci, která se v současné době dostává na výsluní,“ řekla Beata Rajská. 

Nejlepší reklamou je spokojený zákazník

„Osvědčilo se mi dělat přehlídky speciálně pro mé zákaznice, aby viděly, jak model vypadá. Když je na ramínku, tak se tak neodprezentuje, jako když je na modelce. Je dobré mít všechno nakombinované. Mít reklamu v módních časopisech, být v povědomí, mít módní přehlídky,“ řekla módní návrhářka Tatiana Kovaříková. „Největší reklamou je ale doporučení vašeho klienta. S každou věcí, kterou posílám do světa, posílám svoje jméno. Pokud dáma řekne - mám šaty, které jsou od Beaty Rajské, tak ta další dáma třeba řekne, jo, tak něco takového bych si přála,“ dodává Rajská. 

„Příprava přehlídky trvá dva měsíce, příprava kolekce dva a půl měsíce. Musím vybrat materiály, vymýšlím, jak si kolekci představuji, jestli tam budou šaty, kolik tam bude sukní. Skládám to dohromady a pak to začnu zkoušet,“ říká Kováříková. „Moje autorská přehlídka, kterou dělávám na podzim, stojí přibližně milion korun. Samozřejmě v tom vůbec nejsou zahrnuty materiály, není v tom zahrnutá hodnota kolekce jako taková,“ říká Rajská. 

Krejčové
Zdroj: Veronika Šimková/ČTK

„Snažím se klást důraz na kvalitu materiálu, na střih, mám ráda ženskost, a jednoduché střihy s nějakým detailem. Jsem ráda, když to lidi nosí. Můžu si dělat do šuplíku extravagantní modely, ale mě to tak nebaví. Snažím se skloubit dohromady výtvarno a trošku toho designu s takovou nositelností,“ říká Kovaříková.

Lítá to ve vzduchu

Módu udává všechno. Takzvaně to lítá to ve vzduchu. Ovlivňuje ji společenská a ekonomická situace, globální problémy, hudba, film, divadlo. Některé věci míň, některé víc. „Dají se predikovat barvy, materiály a trochu střihy, které se budou nosit příští sezonu. Vychází se z obchodních tendencí a z toho, co se prodávalo. Je to v návaznosti na fashion weeky v Itálii, Paříži, Londýně a v New Yorku, to jsou místa, kde se to začíná vařit. Módní návrháři udělají přehlídky s ročním předstihem. To se nějakým způsobem zpracovává a médii se to dostává dál,“ říká Kovaříková. „Některé věci jsou vykalkulované, některé vznikají velkou náhodou,“ dodává. 

Ponožky v sandálech vystřídaly rozšmajdané žabky

Ponožky v sandálech už sice nejsou českou specialitou, s francouzskou elegancí se ale v českých ulicích ještě dlouho nepotkáme. „Myslím, že svět se trochu zhoršil a my jsme se trochu zlepšili. Uvědomila jsem si, v čem je rozdíl mezi francouzským oblečením elegantní dámy a někoho, kdo tak nepůsobí. Hodně cestuju po Španělsku a nosím žabky, ale v Paříži jsou žabky úplně nepřístojné. Dáma znalá módy si neobuje takto otevřené boty. Když už chce boty na nízkém podpatku, obuje si dobře vypadající tenisky, ale v žádném případě nebude capkat po pařížských bulvárech v žabkách,“ vypráví Rajská.

Ekonomika + (zdroj: ČT24)

„Když já jsem začínala, veřejnost mínila, že to, co bylo české, nebylo obecně dobré. Mrzelo mě to, protože mi to tak nepřipadalo. Ale teď se to hodně zlepšilo,“ říká Kovaříková.