Reportéři ČT: 161 Ukrajinců žaluje Českou republiku

Praha - Česká republika čelí žalobě 161 Ukrajinců a ve vzduchu je korupční aféra. Není to vůbec poprvé, co se nad naší zahraniční službou vznáší slovo korupce. 161 Ukrajinců, kteří se museli telefonicky objednávat na schůzku k udělení víza, teď po České republice chce odškodnění za přemrštěné telefonické poplatky, které zaplatily jedné soukromé, protekčně vybrané firmě. Po hlavních aktérech soukromého milionového obchodu s telefonickými registracemi se však mezitím slehla zem.

Kvůli dlouhým frontám před konzulátem bylo zřízeno call centrum

Případ je pro české soudy velmi neobvyklý. 161 cizinců, mužů a žen z Ukrajiny, žaluje společně Českou republiku za to, jakým způsobem organizovala udělování víz na generálním konzulátu ve Lvově. „Daný případ je určitě netypický pro českou justici, zejména tím, že na straně žalobců je takový velký počet cizinců. Je to specifické tím, že se spojili, aby vlastně napravili jakousi chybu českého právního řádu, nebo fungování českých správních orgánů,“ komentoval případ advokát zastupující 161 Ukrajinců Jan Kopřiva.

Korupční systém v udělování víz (zdroj: ČT24)

Problémy začaly před rokem, kdy generální konzulát ve Lvově nezvládal zájem tisíců Ukrajinců o dlouhodobá víza. Před úřadem byly dlouhé fronty a s pořadím se na černém trhu obchodovalo. Ministerstvo zahraničních věcí se proto rozhodlo, že zavede call centrum, které mělo primárně za cíl eliminovat nebo zrušit fronty a lidé se mohli registrovat objektivně v pořadí, ve kterém volají na call centrum.

Za tisíc euro šlo celý systém obejít

Systém povinných telefonických registrací však situaci ve Lvově neuklidnil. Podle svědectví jedné ženy bylo možné celý systém za tisíc euro obejít. Kromě toho, že systém tedy nezabránil tomu, aby se s pořadím ve frontách obchodovalo, vyvolal další problémy a pochybnosti. České noviny už před rokem upozornily na to, že za povinnou registraci přes call centrum musí žadatelé o vízum platit 310 korun. Tyto peníze inkasovala soukromá společnost Jihomoravská provozní.

Generální konzul Ladislav Hradil jí tuto zakázku svěřil bez výběrového řízení a novináři upozorňovali na to, že šéf Jihomoravské provozní Vlastimil Valenta je přítelem českého velvyslance na Ukrajině Jaroslava Bašty. Nic se nedělo a s každým dalším telefonátem na call centrum byla společnost Jihomoravská provozní bohatší o 310 korun.

Když systém nefungoval, zavedlo ministerstvo nový

Zákony žádný poplatek pro podání žádosti o vízum neurčují. Ruce pryč od něho dává i ministerstvo zahraničí, i když samo přitom vznik zpoplatněného soukromého call centra umožnilo. „Z pohledu ministerstva poplatek, který žadatelé museli platit soukromé firmě, není žádný poplatek ve smyslu správního řádu, ten vztah je mezi firmou a tím žadatelem, nikoliv mezi ambasádou a žadatelem,“ komentoval stanovisko ministerstva zahraničí pracovník tiskového odboru Jiří Beneš.

Nikola Hikaučuk, jeden z ukrajinských žalobců

„I když jsem přijel z Ukrajiny, tak jsem přeci člověk a nemusím snášet všechno, co si kdo usmyslí.“

Když stížností na lvovské call centrum přibývalo, ministerstvo zahraničí nakonec jeho činnost po osmi měsících zrušilo. Call centrum na generálním konzulátu ve Lvově ukončilo svoji činnost v lednu a fungovalo v období od června loňského roku do ledna. Za tu dobu přijalo na třicet tisíc žádostí o podání víza za účelem zaměstnání nebo připojení se k právnické osobě. V červnu zavedlo ministerstvo nový systém vizapoint, který nahrazuje systém call center. Jedná se o internetové objednání na schůzku na konzulátu nebo ambasádě.

Kauza však promlčena není, po hlavních aktérech se slehla zem

Nový systém už je transparentní a je zadarmo. Jenže stále tu je nevypořádaná minulost call centra. 30 tisíc registrací znamená pro firmu Jihomoravská provozní příjem téměř 10 milionů korun. 161 lidí z Ukrajiny proto spojilo síly a chce po ministerstvu zahraničí, které je k využití call centra přinutilo, peníze zpátky. Ministerstvo však žádost o navrácení peněz zamítlo. Důvodem je, že z jeho pohledu nešlo o správní poplatek.

Kromě vrácení poplatků za call centrum chce 161 žalobců také odškodnění za to, že objednávání přes telefon prodloužilo lhůtu pro vyřízení víza ze zákonných 90 dnů na bezmála dvojnásobek.

Po hlavních aktérech soukromého milionového obchodu s telefonickými registracemi se mezitím slehla zem. Společnost Jihomoravská provozní má se svým šéfem Vlastimilem Valentou hlášenou adresu v Praze na Senovážném náměstí. Tam však nikdo z vedení firmy nebyl zastižen.