ČD couvly od nevýhodné smlouvy kvůli slevám na jízdné

Praha – Podle zjištění ČT se České dráhy urychleně a v tajnosti snaží rozvázat smlouvu, kterou uzavřely se společností Bohemia Rail na prodej zvýhodněných poukazů na zpáteční jízdenky v řetězci Globus. Speciální akce měla drahám do vlaků získat zákazníky. Smlouva je ale podle generálního ředitele Petra Žaludy pro dráhy nevýhodná. Po odhalení problému rezignoval šéf marketingového oddělení Aleš Ondrůj.

„Nevýhodnost spočívala v tom, že kdybychom chtěli teď zvednout cenu svého produktu, nemohli bychom ji zvýšit, museli bychom o tom s touto firmou vyjednávat,“ řekl pro ČT mluvčí ČD Radek Joklík.

Při nákupu nad 300 korun si zákazník v Globusu mohl koupit za 250 korun rovněž zvýhodněný poukaz na zpáteční jízdné na jakoukoliv cestu po České republice. Mezi cestou tam a zpět přitom mohl uplynout až týden. Bez slevového poukazu přitom taková cesta třeba z Domažlic do Hodonína a zpět vyjde až na 1 200 korun. Zatímco při podobné akci v prodejnách řetězce Lidl si dráhy všechno domluvily samy, v případě Globusu si na sjednání najaly externí firmu Bohemia Rail.

Reportáž Luboše Rosího a Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Náměstek pro obchod a marketing ČD Miroslav Šebeňa pro ČT uvedl, že externí firma byla vybrána proto, že jednala rychleji, má větší dosah než České dráhy, které mají v současnosti v oddělení prodeje pouze 3 pracovníky. Jenže jeden z těchto pracovníků uzavřel s firmou Bohemia Rail pro dráhy nevýhodnou smlouvu. Chyběla v ní třeba možnost jednorázově upravit ceny poukazu, zkrátit lhůtu platnosti nebo smlouvu jednorázově vypovědět.

„Náš pracovník tam provedl ve smlouvě úpravy, ale už tuto smlouvu nedonesl zpět k panu Ondrůjovi, ani k řediteli finančního oddělení, ani k řediteli právního odboru, a předložil ji rovnou dvěma členům představenstva. Ti byli samozřejmě uvedeni v omyl a smlouvu podepsali,“ popsal zdroj omylu mluvčí Joklík. Proto 23. června generální ředitel Českých drah Petr Žaluda na schůzi představenstva přikázal smlouvu vypovědět. O dva dny později pak rezignoval  šéf marketingu Českých drah Aleš Ondrůj. Podle Šebeni však rezignace Ondrůje vůbec nesouvisí s pochybením úředníka, který smlouvu uzavřel.

Aleš Ondrůj pro ČT

„Celý problém se společností Bohemia Rail jsem odhalil ve druhé polovině měsíce května. Já jsem se zcela nezávisle na to zhruba měsíc poté rozhodl, že po pěti letech se chci věnovat něčemu jinému a nemá to vůbec nic společného s touto smlouvou. Ve své funkci zůstávám do 31. srpna“

Pracovník, který měl smlouvu na starosti, bude potrestán důtkou a snížením osobního ohodnocení. Kromě této sankce ale dráhy žádný další trest pro nikoho dalšího oficiálně nepřiznaly. Dráhy se prodeje zvýhodněných poukazů přese všechno nevzdávají a s Bohemia Rail by měly během několika týdnů uzavřít novou smlouvu.

  • Nádraží autor: Milan Dolejší, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/17/1614/161348.jpg
  • Vlaky Českých drah autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/19/1840/183975.jpg