Češi šetří, outletům se daří

Praha – Recese nahrává obchodům se zlevněným zbožím. Češi se teď více dívají na cenu, a tak, přestože celkově maloobchodní tržby klesají, tzv. outlety, které nabízejí se slevami až několika desítek procent hlavně značkové oděvy či obuv starších kolekcí, vykazují větší obrat a některé z nich hlásí i více zákazníků.

Pražské outletové centrum Fashion Arena si co do tržeb jen za první čtvrtletí polepšilo meziročně o 12 procent. Ve štěrboholském obchodním komplexu funguje víc než 60 značkových outletových obchodů, které po celý rok prodávají zboží za ceny o 30 až 70 procent nižší než v běžné prodejní síti. V prvních třech měsících roku přilákaly skoro o desetinu víc zákazníků než před rokem.

O čtyři procenta zvýšilo v prvním čtvrtletí letošního roku tržby také Outletové centrum Freeport v Hatích u Znojma, návštěvníků zde ale ubylo. „Zdá se, že ačkoliv Freeport v období od počátku roku do 1. března navštívilo méně zákazníků, byli více ochotni utrácet,“ řekla mluvčí Freeportu Tereza Hrušková. Za poklesem návštěvnosti podle ní stojí letošní dlouhá zima, která nákupům příliš nepřála.

Outletů bude přibývat

Fashion Arena a Freeport jsou první velká tuzemská outletová centra. Jejich návštěvnost se zvyšuje každoročně. V příštích letech by v Česku měla být otevřena další centra. Stavba některých z nich ale nabrala zpoždění. Patří mezi ně pražské outletové centrum Galleria Moda, které mělo být podle původního harmonogramu otevřeno poblíž Ruzyně už předloni na jaře, avšak stále zeje prázdnotou. Outletový komplex za více než miliardu korun se nyní jmenuje Praha Outlet Village a jeho majitelem je italská společnost Premium Retail, která projekt získala od italského developera B.Consulting.

Ve skluzu je také stavba outletového centra za zhruba dvě miliardy korun u Lokte na 66. kilometru dálnice D1, která podle původních plánů měla být dokončena předloni na jaře. Developerská společnost Devo Group ale termín několikrát posunula a zatím není jasné, zda a kdy bude projekt dokončen. Stavba dalších outletových center je nicméně plánována. Na severu Čech by měl vzniknout zřejmě největší tuzemský outlet. Projekt pod názvem Centrum obchodních služeb Knínice chystá u dálnice D8 nedaleko Ústí nad Labem stavební a inženýrská firma Unives.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezónním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie, v polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 center, nejvíce ve Francii, Itálii a Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti.