Čeká ČSA další propouštění?

Praha - Dozorčí rada Českých aerolinií má dnes před sebou další zásadní jednání o budoucnosti firmy. Mluvit se bude hlavně o změnách ve fungování aerolinií a na programu je i materiál pro vládu, který má ospravedlnit půjčku od státního podniku Osinek ve výši 2,5 miliardy, která měla aerolinkám sloužit jako polštář na horší časy. Zástupci společnosti zatím úzkostlivě tají podrobnosti plánu a omezují se na slova o restrukturalizaci. Jasno není ani v tom, zda bude součástí dalších opatření na stabilizaci firmy i nová vlna propouštění.

Příliš sdílné nejsou v otázce dalšího postupu ani letecké odbory. Vedení pouze nedávno oznámilo, že záměrem je vytvořit z ČSA holding, tedy vyčlenit některé činnosti do dceřiných firem. To se týká například dovolenkových letů, takzvaných charterů.

V tisku se nedávno objevily informace o možném dalším propouštění, hlavně z řad mladých pilotů, nebo snížení kapacity letů. Ze společnosti přitom loni odešlo zhruba 500 lidí, z toho 60 pilotů. Všichni zaměstnanci navíc přistoupili na snížení platů.

ČSA jednají o budoucnosti firmy (zdroj: ČT24)

Jak s půjčkou od Osinku?

Důležité pro ČSA bude především obhájení loňské půjčky ve výši 2,5 miliardy korun od státní firmy Osinek. Ministerstvo financí plánuje půjčku kapitalizovat, tedy směnit za akcie společnosti. Okolnosti poskytnutí úvěru ale vyšetřuje Evropská komise, která jej může označit za nedovolenou státní podporu.

Tomáš Uvíra z ministerstva financí

„Má-li společnost v likvidaci volné finanční prostředky, může je poskytovat třetím stranám.“

Obhajobu připravuje rada spolu s ministerstvem financí, ČSA si na přípravy materiálu najaly advokátní kancelář White & Case a poradenskou společnost Boston Consulting Group. Materiál by měl být 26. dubna na programu jednání vlády. Podle analytika Jana Procházky ze společnosti Cyrrus jsou šance na kladný verdikt komise padesátiprocentní. „Není obvyklé, aby společnosti, které se nacházejí v likvidaci, půjčovaly takto velké částky,“ uvádí advokát Stanislav Servus.

Nad ČSA se loni vznášela hrozba krachu. Předpokládá se, že firma za loňský rok vykáže ztrátu zhruba 3,5 miliardy korun. Problémem je, že aerolinie oproti svým zvyklostem už téměř rok nezveřejnily žádná oficiální čísla o hospodaření. Není tak ani jasné, jak na tom ČSA jsou s penězi na provoz po nejslabší sezoně, kterou je v letecké dopravě zima.