Šéf ČSA: Do černé provozní nuly půjdou aerolinky už v příštím roce

Praha - Rok 2009 přinesl ČSA ztrátu hlubší než tři a půlmiliardy korun. Už za několik týdnů by se ale měli věřitelé, obchodní partneři i zaměstnanci dozvědět, jak bude vypadat restrukturalizace, která má nastartovat efektivní hospodaření společnosti. Miroslav Dvořák, šéf Českých aerolinií a Letiště Praha v jedné osobě, v rozhovoru pro ČT uvedl, že také pro Letiště Praha vycházel celý plán roku 2009 z příliš optimistických očekávání a firma musela s nástupem hospodářské krize jeho průběh korigovat i na straně nákladové.

ČSA se ocitly před bankrotem a úkolem Dvořáka je nyní ztrátovou společnost resuscitovat. Pomoci mu má mimo jiné právě znalost prostředí a fakt, že aerolinky jsou pro pražské letiště největším klientem. Letiště generuje stabilní slušné zisky, krize se mu ale nevyhnula: Loni odbavilo pouze 11 a půl milionu cestujících, skoro o milion méně než rok předtím.

Podle Dvořáka hospodaření ČSA za loňský rok skončí tak, jak již management několikrát avizoval v minulosti: „Bude se jednat o ztrátu někde přes 3,5 miliardy korun. Dosáhnout pozitivního provozního hospodářského výsledku se asi v letošním roce ještě nepodaří. Ale cílem je, abychom už v následujícím roce 2011 dosáhli jakési černé nuly v rámci provozního hospodářského výsledku.“

Rozhovor s Miroslavem Dvořákem (zdroj: ČT24)

ČSA musí prodělat určitou obměnu, zdůrazňuje Dvořák. Strategie má jít ve směru správné struktury nákladů, ale samozřejmě bude koncentrována i na výnosovou část, která je realizovatelná a je reálná. Další kroky v ČSA hodlá firma oznámit brzy: „Myslím si, že to je otázka už následujících týdnů či měsíců. Dneska si management formuluje plán.“ Letiště Praha očekává oživení už letos

V loňském roce zaznamenalo Letiště Praha pokles cestujících de facto poprvé v historii. Důvodem byla především všeobecná hospodářská krize, nicméně Letiště Praha si zachovalo svoji ziskovou úroveň. Hrubý provozní hospodářský zisk byl na úrovni 2,8 miliardy oproti předchozím necelým třem miliardám korun. Ovšem musela být zavedena úsporná opatření, neboť celý plán roku 2009 vycházel z příliš optimistických očekávání a firma musela s nástupem hospodářské krize celý průběh korigovat i na straně nákladové.

Letošní výsledky ale naznačují, že se situace na Ruzyni zlepší. A Dvořák dodává: „Nejenom letošní výsledky toto naznačují. Už konec loňského roku je ve znamení oživení. První dva měsíce letošního roku jsou v kladných hodnotách a lze vidět zhruba sedmiprocentní meziroční nárůst cestujících.“

Vydáno pod