Nabídka mobilních operátorů se rozrůstá o tarify na míru

Praha - Boj o zákazníky mobilních operátorů přitvrzuje. Místo pevných tarifů si teď bude moct každý nastavit svůj účet podle svých potřeb a libovolně ho pak měnit. Tzv. tarify na míru poskytovali mobilní operátoři dosud pouze velkým firmám. Všem zákazníkům ji jako první začal nabízet Vodafone. Ostatní operátoři zatím zůstávají u pevných tarifů.

Vodafone nyní i nefiremním klientům nabízí možnost změnit si na internetu z měsíce na měsíc například třítisícový tarif na nulu. Další variantou je během jednoho večera vyměnit volné volání za volné SMS. Úpravy platí vždy od půlnoci. „Vedli jsme rozhovory s 1500 klienty. Potřeby klientů jsou individuální. Neexistuje nějaký průměrný zákazník,“ zdůraznil viceprezident pro firemní zákazníky společnosti Vodafone Petr Hlavinka.

Martin Zikmund, konzultant v oboru IT technologií

„Myšlenka volit si služby, které jsou zahrnuty v tarifu, není vůbec nová. Kdysi s ní přišel Eurotel. Ale příležitost, kterou možnost individuální kombinace služeb nabízí, nedokázal plně využít.“

Reportáž Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

Ostatní operátoři zatím zůstávají u pevných tarifů. „Jsou zde tarify pro ty, kteří jenom esemeskují, kteří volají málo, kteří volají o víkendech, kteří volají večer, kteří volají stále, stejně tak jako studentské tarify,“ vyjmenoval mluvčí firmy Telefónica O2 Martin Žabka.

Podle Martiny Kemrové, mluvčí společnosti T-Mobile, je navíc dokázáno, že 80 procent hovorů většiny zákazníků jde na maximálně 5 čísel: „My proto nabízíme tzv. přátelské tarify, které tuto možnost využívají, a vy můžete komunikovat zdarma právě s těmi pěti čísly.“

Nesnadné porovnání mezi pevnými tarify a tarify na míru

Ovšem tarify na míru se hůře porovnávají právě s pevnými. Zákazník má sice větší volnost, ale menší přehled o cenách. „Nové tarify v podstatě nehýbou s cenami za volání. Ceny jsou nadále neuvěřitelně vysoké v porovnání se západní Evropou. Ani konkurence nemá potřebu s těmi cenami hýbat,“ vysvětlil konzultant v oboru IT technologií Martin Zikmund.

Podle odborníků by tarify na míru mohly být zajímavé hlavně pro malé a střední firmy. Když nebudou mít zrovna žádné zakázky, mohou si tarif jednoduše změnit na nulu a neplatit zbytečně vyskoký paušál.