ČSA čeká bankrot, my je v Praze nahradíme, nabídl se Ryanair

Praha - České aerolinie poprvé pocítily známou pichlavou rétoriku evropské nízkonákladové jedničky Ryanair. Ta se dnes nabídla pražskému letišti jako náhrada za českého dopravce, kterého podle prohlášení Irů čeká velmi pravděpodobně bankrot. Ryanair chce ale po letišti slevy z leteckých poplatků. Podle ČSA irské aerolinky svým vyjádřením porušují pravidla férové hospodářské soutěže.

„Ryanair poslal nabídku pražskému letišti Ruzyně, která by mohla pomoci uchránit letiště před kolapsem způsobeným ČSA, který je více než pravděpodobný poté, co ČSA byly nuceny zastavit téměř celou svoji flotilu proti bankovním uvěrům, čímž narušily celý svůj provoz,“ uvedl mluvčí Ryanairu Stephen McNamara.

„Dnešní výpad Ryanairu České aerolinie považují za účelový útok, který je zcela v rozporu s pravidly férové hospodářské soutěže. Jde o typickou propagační kampaň, jaké společnost Ryanair často podniká na úkor svých konkurentů,“ reagovala mluvčí ČSA Hana Hejsková. Tvrzení Ryanairu jsou podle ní lživá. Další vyjádření odmítla s tím, že ČSA nebudou mediální taktiku Ryanairu podporovat.

Ryanair: Zaparkujeme u vás letadla, ale budeme chtít slevu

ČSA ale nejsou jediným, kdo schytal od irského dopravce kritiku. Terčem Ryanairu se stalo i samotné Letiště Praha. Pro letecké společnosti je prý příliš drahé. Ryanair mu nabídl umístění šesti svých letadel, rozšíření sítě linek z Prahy ze čtyř na 33 a dva miliony cestujících ročně. Podmínkou je ovšem snížení letištních poplatků.

Podle mluvčí Michaely Lagronové letiště vítá každou iniciativu od leteckých dopravců. Lagronová ale zároveň řekla, že letiště slevu pro Ryanair nechystá, neboť politikou podniku jsou stejné podmínky pro všechny letecké společnosti. „Příkladem toho je i fakt, že národní dopravce s téměř padesátiprocentním podílem na provozu Letiště Praha má stejné podmínky jako společnost Ryanair, i když ta tvoří dvě procenta výkonu našeho letiště,“ řekla mluvčí.

Ryanairu nehraje do karet ani fakt, že mezi letištěm a ČSA panuje personální unie. Obě firmy řídí Miroslav Dvořák. S velkou pravděpodobností se tak jedná pouze o marketingový tah Ryanairu, ČSA nejsou rozhodně první leteckou firmou, do které se Ryanair opřel.

Flotila Českých aeroliniích čítá k dnešnímu dni 49 letadel. Z toho 22 letounů na operativní leasing, osm strojů mají ČSA ve svém vlastnictví a 19 letadel získá firma do vlastnictví po doplacení úvěru, letos v červnu se tak stane u tří letadel. „Zástavní právo sice k dnešnímu dni formálně vázne na všech osmi letadlech, ale u dvou letadel probíhá výmaz zástavního práva již nyní a v případě zbývajících bude zástavní právo vymazáno v průběhu letní sezony,“ uvedla Hejsková.

Podle mezinárodních účetních standardů jsou za vlastní považována veškerá letadla, která jsou zakoupena za hotovost, splacena anebo u kterých jsou odváděny splátky finančního leasingu. Takových letadel mají ČSA podle Hejskové 27.

Letadlo Českých aerolinií
Zdroj: ČT24