Fiat míří do Ruska

Moskva – Vozy značky Fiat se budou vyrábět i v Rusku. Italská automobilka společně s ruským výrobcem aut Sollers chce do společného podniku investovat 2,4 miliardy eur. Továrna umístěná východně od Moskvy bude vyrábět devět modelů italské značky v celkové kapacitě půl milionu vozů ročně, což ji katapultuje na automobilovou dvojku na ruském trhu hned za společností AvtoVAZ. Minimálně deset procent produkce se bude z Ruska vyvážet do dalších zemí.

Ruský automobilový průmysl zažívá jednu z největších krizí v historii. Prodej aut se tam loni propadl o polovinu. Na to, jak z krize ven, má Rusko dva recepty. Poptávku by mělo podpořit šrotovné. Nabídku zase společný podnik ruské a italské automobilky. „Chceme podpořit automobilový průmysl nejen jako celek, ale také individuálně. Hlavně s přispěním našich největších státem podporovaných bank,“ podtrhl ruský premiér Vladimir Putin.

Rusko projekt finančně podpoří

Fiat se bude vyrábět v Rusku (zdroj: ČT24)

Putin prohlásil, že Rusko partnerství Fiatu a Sollersu podpoří. Prostřednictvím státem kontrolovaných bank jim poskytne půjčky ve výši až 2,1 miliardy eur. Na splacení budou oba společníci mít až 15 let. „V těch podmínkách, ve kterých se nacházíme, je to značná podpora, která povede k hmatatelným výsledkům naší spolupráce,“ podotkl ruský premiér.

Plán přichází ve správnou chvíli

„My předpokládáme, že prodeje aut se v druhé polovině roku začnou zvedat. Myslím si tedy, že je to dobře načasované.“

Fiat předpokládá, že by do roku 2016 mohl v Rusku prodat 3,4 milionu vozů. Loni přitom na tento trh dodal jen 1,47 milionu aut. Navíc se z posledních statistik zdá, že krize ruského automobilového průmyslu zdaleka nekončí. V lednu se prodej aut propadl o 37 procent.

Před příchodem krize se očekávalo, že Rusko brzy zaútočí na pozici Německa jako na světovou jedničku na automobilovém trhu. Rozdíl mezi ruským a německým trhem se ale v loňském roce kvůli krizi značně prohloubil.

Vladimir Putin
Zdroj: AP/ČTK