Nejlepším benefitem jsou pro Čechy peníze

Praha - Ze zaměstnaneckých benefitů touží Češi nejvíc po třináctých a čtrnáctých platech a líbilo by se jim taky volno navíc. Většinou ale od zaměstnavatelů dostanou stravenky. Vyplývá to ze studie společnosti pro výzkum trhu GfK Czech, která porovnala, jaké benefity Češi dostávají a jaké by rádi získali.

„Nejvíc lidé touží po penězích, za které si pak mohou pořídit, co opravdu potřebují nebo chtějí,“ uvedla manažerka komunikace GfK Czech Sherin Dalíková. Čtrnáctý plat chtělo nejvíc 42 procent Čechů, po třináctém toužilo o něco méně lidí – 37 procent.

Přesto ale peníze údajně nejsou tím nejefektivnějším způsobem, jak lidi motivovat k vyšším pracovním výkonům. „Dokazují to malé firmy rodinného typu, kde si zaměstnanci vydělávají až 50 procent ceny na trhu, a přesto jsou spokojeni a fluktuují minimálně,“ upozornila partnerka společnosti DMC management consulting Jitka Tejnorová.

Češi si taky váží volného času. Přes 28 procent z nich by si přálo mít šest týdnů dovolené. Až na čtvrtém místě v tužbách a přáních zaměstnanců je nejnabízenější český benefit, příspěvek na stravování, tzv. stravenky.

Pro čtvrtinu lidí je velkým lákadlem služební auto, přičemž 13,5 procenta by chtělo mít možnost ho využívat i k soukromým účelům. Desetiprocentní hranici překročil ještě příspěvek na dovolenou a proplácení plného platu v době pracovní neschopnosti.

Stravenky má víc než třetina lidí

Stravenky pobírá 38 procent Čechů. Druhým nejvíce nabízeným benefitem je týden placeného volna navíc. Pět týdnů dovolené čerpá přes 31 procent respondentů. „Dny volna jsou jedním z nejžádanějších benefitů,“ potvrdila Tejnorová. Pro zaměstnavatele jsou však podle ní mnohem větší zátěží než jiné benefity. Náhrady za dovolenou jsou totiž finančně i organizačně velmi náročné a často se stává, že si zaměstnanci dovolenou nemají možnost vzhledem k pracovnímu vytížení vyčerpat, dodala.

Skoro čtvrtina zaměstnavatelů platí svým zaměstnancům taky penzijní připojištění. Pětina zaměstnaných má možnost využívat závodní stravování. Kdyby si ale zaměstnanci měli sami určit, jaké benefity získají, závodní stravování by chtělo jen necelých šest procent lidí.