Nákupní centra zasáhla loňská krize, některá ještě nemají vyhráno

Praha – Tuzemská nákupní centra loni tvrdě doplatila na hospodářskou krizi. Meziročně jim návštěvnost klesla o pět až deset procent a obrat o deset až třicet procent. Za útlumem může taktéž stát fakt, že v současnosti v Česku neexistuje město nad 50 tisíc obyvatel, v němž by nákupní centrum nebylo. Expanze nákupních center se tak kvůli krizi téměř zastavila a některé málo navštěvované obchodní komplexy nyní čeká boj o další existenci.

Obchody s módou krize postihla nejvíce

Za tento trend mohou podle obchodního ředitele developerské společnosti Unibail-Rodamco Martina Macháče obavy lidí z dalšího vývoje české ekonomiky. Zákazníci tak výrazně omezili nákupy. Nejvýraznější pokles poptávky zaznamenaly prodejny s módou. „Meziroční poklesy lídrů trhu (v oblasti módy) činí 15 až 35 procent,“ uvádí Macháč.

Nákupní centra nečeká lehký rok ani letos. „Obraty nákupních center dále lehce poklesnou,“ odhaduje Macháč. „Nováčci na trhu to budou mít nejtěžší a budou muset bojovat o každého zákazníka,“ dodává. Nejmenší pokles tržeb naopak zaznamenají pouze velká nadregionální nákupní centra. Malá a méně úspěšná obchodní centra pravděpodobně čekají zásadní změny. Budou se muset přeorientovat na jiný typ nájemců a zákazníků.

Takovému problému bylo loni vystaveno například centrum v pražských Stodůlkách. Loni jej opustil hypermarket Tesco, ale i další nájemci. Hypermarket v nákupním centru nahradí velkoplošný obchod s nábytkem Möbelix.

Obchodní ředitel developerské společnosti Unibail-Rodamco Martin Macháč

„Expanze (nákupních center) se zastavila, pozitivní nálada a očekávání se přesunují na pozdní jaro 2011, a to jsem optimistický.“