Toyotu přijdou vadné pedály draze

Nagoja - Japonská automobilka Toyota Motor již pociťuje negativní dopad vadných plynových pedálů na poptávku po jejích vozech. Tyto komplikace by ji mohly donutit ke snížení odhadu prodeje pro letošní rok. Toyota kvůli problémům s pedály svolává k opravě miliony automobilů po celém světě a pozastavila výrobu několika modelů. Podle některých analytiků se bude jednat o ztrátu ve výši 100 až 200 miliard jenů (zhruba 20 až 40 miliard korun).

Podle mluvčího automobilky přesáhl celkový počet aut svolávaných kvůli problémům s nechtěným zrychlováním devět milionů vozů. Toyota však později upřesnila, že celkový počet aut svolávaných kvůli problémům s nechtěným zrychlováním dosáhl 8,1 milionu vozů. Firma svolává 4,45 milionu vozů kvůli vadnému plynovému pedálu a 5,75 milionu vozů kvůli problémům s podlahovou krytinou, která může plynový pedál zablokovat. Tato opatření se však zčásti překrývají, takže je 2,1 milionu stejných vozů zahrnuto v obou z nich.

Šiniči Sasaki, výkonný viceprezident Toyoty:

„Prognóza prodeje je něčím, o co se velmi obáváme. Již nyní slyším, že prodej byl v lednu do určité míry ovlivněn problémy s pedály.“

Repotráž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)

Ještě v minulém měsíci přitom Toyota oznámila, že hodlá v letošním roce zvýšit prodej o šest procent na 8,27 milionu vozů. Upozornila však, že prognóza nebere v úvahu problémy s pedály. V loňském roce prodej Toyoty v důsledku hospodářské krize klesl o 13 procent na 7,81 milionu vozů.

Do servisu i automobily z kolínské TPCA

Svolávání automobilů se týká rovněž vozů vyrobených ve společné továrně Toyoty a francouzské automobilky PSA (TPCA) v českém Kolíně. Z nich bude v Evropě ke kontrole pozváno skoro 100 000 aut Peugeot 107 a Citroën C1 a také vozy Toyota Aygo. V Česku se do servisů podívá 122 Citroënů a 129 Peugeotů. „Máme připravené i díly, které jsou potřeba k opravě, které by se měly distribuovat do Evropy během příštího týdne. Takže očekáváme, že v těch dalších dnech začneme s tou svolávací akcí,“ uvedl Tomáš Vaněk, mluvčí Toyoty ČR.

Poškození zákazníci dostanou od automobilek dopis s pozvánkou do servisu. Tomu, kdo koupil auto z druhé ruky, napíše ministerstvo dopravy. „Vzhledem k tomu, že vlastnictví vozidla je osobním údajem, tak tu svolávku provádíme my. Náklady na korespondenci jdou za výrobcem,“ dodává mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

Toyota začne v USA plynové pedály opravovat tento týden

V pondělí Toyota uvedla, že tento týden začne vadné plynové pedály opravovat ve Spojených státech. Dnes oznámila, že do Evropy začne součástky potřebné k opravě dodávat příští týden.

V současné chvíli je Toyota největší automobilkou na světě. Svou vedoucí pozici si firma vybudovala nabídkou bezpečných a spolehlivých automobilů za rozumnou cenu. Problémy s pedály však mají negativní dopad na její pověst výrobce kvalitních vozů.

Toyota rozhodně není výjimkou

Akce Toyoty vyvolala rozruch. V branži jde ale o běžnou věc. Rekord drží americký Ford, který kvůli vadným tempomatům musel opravit 16 milionů vozů. Počet svolávacích akcí navíc stoupá. Například v Německu se oproti konci 90. let ztrojnásobil. V Česku podrobná statistika neexistuje. Ministerstvo dopravy ví jen o nebezpečných závadách, kterých se ročně objeví okolo 20.

Jan Blažek, šéfredaktor časopisu Auto 7:

„Zásadní důvod je ten, že se hodně tlačí na cenu dodavatelů, takže ty systémy se stávají řekněme jednodušší. Druhá věc je, že v moderních autech se objevuje stále více těch systémů, tudíž je riziko poruchovosti větší.“