Slovenští dopravci uspěli ve válce o mýtné, protesty končí

Bratislava – Slovenský premiér Robert Fico vyšel vstříc nespokojeným dopravcům, kteří v posledních dnech hlasitě protestovali proti elektronickému výběru mýtného. Přislíbil jim, že se do konce ledna nebude vybírat mýtné na silnicích první třídy, které tvoří většinu z více než 2000 kilometrů zpoplatněných úseků, a kabinet navrhne snížení spotřební daně na naftu. Očekávaný výpadek příjmů státu ve výši 100 milionů eur (2,6 miliardy korun) by mělo pokrýt zrušení dvou ministerstev a další šetření. Slovenští autodopravci na ústupky kabinetu zareagovali ukončením protestů.

Pozastavení výběru mýta se netýká dálnic a rychlostních silnic. Do konce ledna se mýtné nebude platit jen na silnicích první třídy. Pak by se na zpoplatněných úsecích měly objevit tabulky informující o tom, že silnice podléhá mýtu.

Kabinet podle premiéra navrhne rovněž snížení spotřební daně na naftu
přibližně o pětinu. Cena nafty na čerpacích stanicích by podle Fica po
snížení daně měla klesnout na 1,01 eura (26,40 korun) ze současných 1,14 eura za litr. Slovensko má podle ekonomů jedno z nejvyšších zdanění této pohonné hmoty v rámci EU.

Blokáda silnic končí

V reakci na příslib premiéra odvolali dnes v podvečer dopravci blokádu silnic. Nyní se chtějí ještě dohodnout s policií, aby je za omezování
dopravy v předchozích dnech nepostihovala.

Kamiony blokovaly silnice od minulého čtvrtka. Dnes dopoledne se kromě Bratislavy vydaly také do regionů, třeba do Trenčína, Košic, Trnavy či Povážské Bystrice. Ve všech městech si dopravci pro své protesty vybírali hlavní tahy.

Třeba v Košicích během dneška blokovaly kamiony Jižní třídu, která je hlavním tahem na Maďarsko. V Bratislavě zase od čtvrtka setrvávaly v Rožňavské ulici, která je rovněž hlavní dopravní tepnou města. Dopravci iniciovali také rozsáhlou petiční akci, která se těšila významné podpoře obyvatelstva. A dnes dokonce vysypali kupu hnoje před úřad vlády.

Na co si dopravci stěžovali?

Dopravci se svými protesty snažili upozornit především na nepřipravenost systému elektronického výběru mýtného. Nelíbilo se jim třeba to, že v prvních dnech po jeho zpuštění nebyl k mání dostatek palubních čteček, bez kterých kamiony do zpoplatněných úseků nemohly. Řidiči upozorňovali také na to, že registrace aut do systému je poměrně zdlouhavá. Stěžovali si i na špatné značení zpoplatněných úseků. Kvůli mýtnému, které se na Slovensku platí od prvního ledna se v minulém týdnu rovněž tvořily dlouhé kolony na hraničních přechodech.