Protest proti mýtnému stále blokuje jednu z ulic v Bratislavě

Bratislava - Rožňavskou ulici ve směru do centra Bratislavy už třetí den blokují kamiony. Někteří řidiči, kteří protestují proti systému elektronického mýta, chtějí navíc na místě zůstat celý víkend. Situaci nepomohlo vyřešit ani další setkání se zástupci provozovatele systému - firmy SkyToll a Národní dálniční společnosti (NDS). Řady kamionů v noci na dnešek ale mírně prořídly, většina přepravců z Unie autodopravců Slovenska se totiž v pátek večer rozhodla, že protest přeruší do pondělního jednání s premiérem Robertem Ficem. Ukončení protestů dal Fico jako podmínku k diskuzi.

Řidiče nákladních vozů dopoledne navštívil šéf NDS Igor Choma a generální ředitel firmy SkyToll Matej Okáli, aby se přímo od nich dozvěděli konkrétní chyby při výběru mýta. Stěžovali si zejména na nesprávné účtování poplatků. V některých lokalitách jim systém údajně účtoval jízdu po dálničním úseku, přestože jeli po souběžné cestě první, či dokonce druhé třídy. „Dnes se snažíme takové údaje posbírat, abychom mohli analyzovat, zkontrolovat a zodpovědně říct, zda takový problém je či není,“ uvedl Okáli. Úpravu systému připustilo i ministerstvo dopravy.

Řidiči: Mýtný systém znevýhodňuje slovenské autodopravce

Protestující řidiče ale ani další schůzka neuspokojila. „Určitě odsud po rozhovoru s panem Chomou neodjedeme. Budeme požadovat splnění čtyř našich požadavků,“ řekl jeden z protestujících řidičů Ladislav Kristel. Podle něj mýtný systém znevýhodňuje slovenské autodopravce, protože započítává celé úseky silnic místo najetých kilometrů. „Když kamion z trasy sjede, zaplatí celý úsek. Když se na silnici opět vrátí, znovu zaplatí celý úsek,“ dodal.

Další z protestujících Igor Borko potvrdil, že blokáda cesty bude pokračovat až do pondělního setkání Unie autodopravců Slovenska s premiérem. Nespokojené autodopravce se podle něj chystají podpořit i jiní kolegové, kteří míří k Bratislavě. Autodopravci žádají, aby se provoz systému pozastavil, zpoplatněné úseky se přehodnotily, snížila se spotřební daň z pohonných hmot a daň z motorových vozidel. Také chtějí, aby byly zpoplatněné úseky vymezené dopravními značkami.

Systém elektronického mýta na Slovensku funguje od začátku roku. Poplatky za jízdu po dálnicích a dalších vybraných silnicích musí platit vozidla nad 3,5 tuny a autobusy.

Petice proti slovenskému mýtu
Zdroj: ČT24