Stát prý zbytečně zvyšuje mosty, místo aby Labe vybagroval

Praha - Kvůli špatné splavnosti řeky napadli labští lodní dopravci znovu ministerstvo dopravy. Terčem kritiky se tentokrát stalo zvyšování mostů za stovky milionů korun. Podle rejdařů by se stát měl postarat především o dostatečnou hloubku, například vyhrabáním dna. Prohloubení dna ale stát dlouhodobě odmítá.

Provozovatelům lodní dopravy vadí, že zatímco stát přispívá miliardy na mosty, o prohloubení dna nechce ani slyšet. Rejdaři tento postup přirovnávají ke stavbě dálničních nadjezdů, aniž by se pod nimi postavila samotná dálnice.

Ponor jako zásadní parametr

Telefonát Jakuba Linky (zdroj: ČT24)

„Pro nás je zásadní parametr ponor, podjezdové výšky nás nikdy nelimitovaly,“ uvedl šéf společnosti Československé plavby labské Milan Raba. Rejdařům prý nejde primárně o výstavbu často diskutovaného jezu u Děčína. Údajně by stačilo, kdyby stát investoval peníze do udržování dna řeky. Hranice pro ekonomickou plavbu je hloubka 2,5 metru, což Labe často nesplňuje.

Rejdaři se cítí existenčně ohroženi. Již několik let vedou s ministerstvem dopravy spory o náhradu škod, způsobených nesplavností. Firmy celkem podaly čtyři žaloby, ve dvou případech soudy první instance rozhodly ve prospěch státu. Právníci loďařů se odvolali nebo odvolají. O dvou žalobách zatím nebylo rozhodnuto.

Labe u Litoměřic
Zdroj: ČT24