Lašákova varianta restrukturalizace ČSA nejspíše přebije Novákovu

Praha – Podle prezidenta Českých aerolinií Radomíra Lašáka je plán, který předložilo představenstvo před půl rokem, jediný reálný. Lašák takto reagoval v pořadu ČT Otázky Václava Moravce na dotaz, s jakou strategií přijde představenstvo firmy na pondělní schůzku dozorčí rady ČSA, kde se má jednat o záchranném plánu společnosti. V minulých dnech totiž šéf dozorčí rady Václav Novák přišel s radikálnější variantou restrukturalizačního plánu, než jakou prosazuje Lašák.

Podle Lašáka pouze vznikly dvě varianty na vývoj firmy v příštím roce. Ty se pak lišily zejména v položce výnosy, když Novák počítal s tím, že příští rok bude pro aerolinky těžší, než předpokládá představenstvo firmy. Také proto navrhl Novák vyšší škrty.

Radomír Lašák, prezident ČSA

„ČSA měly vždycky jenom jeden plán.“

Několikatýdení nevraživost mezi odbory a vedením Českých aerolinií končí (zdroj: ČT24)

Pokud bude restrukturalizační plán současného vedení ztrátových aerolinií přijat, může firma již v příštím roce vykázat zisk, uvedl Lašák. Součástí plánu je mimo jiné snížení počtu zaměstnanců na 3 600 a počtu letadel na 45 na konci roku 2010.

Lašák v Otázkách Václava Moravce přiznal, že našel s odbory a zejména pak odborovou organizací pilotů Českých aerolinií CZALPA cestu ke společnému vyvedení aerolinií ze současné krize. „V souvislosti s ČSA se velmi neuváženě používají slova jako bankrot či insolvence,“ stěžoval si Lašák. Podle něj však tato označení semkla postoj lidí kolem ČSA dohromady a začalo se jednat.

Gaspar: I kdyby piloti pracovali zadarmo, ČSA by stejně byly ztrátové

Šéf CZALPA Filip Gaspar se navíc tento týden nechal slyšet, že České aerolinie mzdy zaměstnanců neohrožují: „I kdyby piloti pracovali zadarmo, ČSA by stejně byly ztrátové.“ Také Gaspar vidí problém spíše ve výnosech.

Na to však Lašák oponuje celosvětově špatnou situací na leteckém trhu. Mezinárodní sdružení pro leteckou dopravu (IATA) totiž nedávno zvýšilo odhad letošních ztrát světových aerolinek na 11 miliard dolarů (191 miliard korun). Odhad IATA z konce dubna přitom šplhal k necelým pěti miliardám, konkrétně se jednalo o 4,7 miliardy dolarů.

ČSA se daří na poli přepravy cestujících

Jak Lašák uvedl, i když se v září tržby ČSA propadly meziročně o bezmála dvě miliardy korun, byl ve stejném období zaznamenán nárůst počtu cestujících o 1,6 procenta. U jiných srovnatelně velkých leteckých společností, jako je například Austria Airlines, však Lašák zdůraznil záporné hodnoty. Podle něj má rozhodující podíl na pozitivních číslech ČSA přeprava tzv. transferových cestujících, na které by se firma měla více zaměřit i v budoucnosti.

Lašák zdůraznil, že škrtat hodlá i v řadách řídících členů firmy: „Navrhujeme snížit počet členů dozorčí rady z dvanácti na devět nebo až na šest, pokud si to nový vlastník bude přát. Sníží se i počet členů z devíti na pět.“ Tuto informaci již dříve deklarovala mluvčí ČSA Hana Hejsková. Kterých nynějších členů představenstva se zeštíhlování týká, však neupřesnil ani jeden z nich.

Podle zdrojů České televize má být na pondělním zasedání dozorčí rady  prezident Lašák odvolán, šéf dozorčí rady Václav Novák se údajně chystá sám rezignovat a má dojít ke zmiňovanému snížení počtu členů dozorčí rady a představenstva.

  • Filip Gaspar autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/12/1174/117355.jpg
  • Přepravení cestující ČSA autor: ČT24, zdroj: ČT24 http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/11/1094/109376.jpg