Podezřelé praktiky podomních obchodníků s energiemi v hledáčku regulačního úřadu

Praha – Ceny elektřiny a tepla v posledních letech většinou stoupaly, a i když letošní rok tento trend částečně zlomil, stále představují energie značnou část výdajů domácností. Proto většina lidí hledá cesty, jak na nich ušetřit. Toho využívají podomní prodejci, v mnoha případech navíc zřejmě nekalou cestou. Ze smluv, které nabízejí, často nejsou patrné některé poplatky. Kdo se pak chce ze smluv vyvázat, musí platit i několikatisícové penále. Nespokojení zákazníci už na praktiky podomních prodejců upozornili Energetický regulační úřad. Ten chce podezřelé chování prošetřit.

Na Energetickém regulačním úřadě se už sešly desítky stížností na nekalé praktiky podomních obchodníků s energiemi. „Domníváme se, že v mnoha případech se jedná o nekalou soutěž. Některé ty případy by se daly dokonce klasifikovat i jako podvod,“ informoval místopředseda úřadu Blahoslav Němeček.

Příběh zákaznice podomního obchodníka z Vysočiny

„Aktivační poplatek, který jsem měla zaplatit a zaplatila, byl 7 200 korun. Naopak mi bylo slíbeno, že i zálohy budou nižší, než byly doposud,“ popsala své zkušenosti v rozhovoru pro ČT24 zákaznice, která si nepřála být jmenována. Dodala, že jí obchodník sliboval až padesátitisícovou úsporu.

Po zaplacení zálohy s ní ale firma přestala komunikovat. Žádnou energii nedodala, a tak se zákaznice rozhodla od smlouvy odstoupit. „Musíme zaplatit deaktivační poplatek ve výši 11 900, a to i přesto, že jsme ještě od nikoho žádnou energii nevzali,“ uvedla.

Reportáž Daniely Písařovicové a Jakuba Linky (zdroj: ČT24)


Dodavatelé energie ovšem praxi podomních prodejců omlouvají. Například pro vybírání aktivačního poplatku prý mají dobrý důvod. „To je za to, že ten zákazník nikam nemusí chodit. Navštíví ho obchodní zástupce, nabídne mu levnější elektřinu, popřípadě plyn. Zákazník zaplatí za tuto službu, že z tepla domova si může podepsat smlouvu, nemusí nikam chodit zařizovat změnu dodavatele,“ vysvětlil jednatel společnosti Bohemia Energy Jiří Písařík.

Pokud se však někomu podepsané smlouvy nezdají a považuje je za nevýhodné, měl by se přesto bez váhání obrátit na Energetický regulační úřad. Pomocnou ruku podvedeným zákazníkům nabízí také Česká obchodní inspekce.