Stát Fischerovi za letadla platit nebude

Praha - Obvodní soud v Praze 2 dnes zamítl žádost podnikatele Václava Fischera, který požaduje po státu odškodné téměř 334 milionů korun. Suma má Fischerově německé firmě Aircraftleasing Meier und Fischer nahradit ušlé nájemné za dvě konkurzem blokovaná letadla, která už čtyři roky chátrají na letišti v Ruzyni. Proti rozsudku se chce Fischer odvolat. O letadla se vede spor již léta. V roce 2005 byl v České republice zahájen konkurz na Fischerův osobní majetek a stroje se ocitly v konkurzní podstatě.

Fischer označil dnešní rozsudek za zdrcující. „Já jsem přesvědčen o tom, že stát za škodu, která vznikla, odpovídá v plném rozsahu, a jsem také přesvědčen o tom, že nakonec bude rozhodnuto ve prospěch naší společnosti,“ uvedl. Dnes podle něj šlo pouze o zlomek celkové škody, která se prý při započtení poklesu ceny letadel blíží třem miliardám.

Naopak zástupce státu z ministerstva spravedlnosti Leoš Mynařík výrok soudu uvítal. Stát se hájil především tím, že jednání správců konkurzní podstaty je autonomní a stát za něj nenese zodpovědnost. Činnost správců je navíc pojištěna. Soudce Vít Bičák dal Mynaříkovi za pravdu. Nárok žaloby navíc podle soudu nesouvisí s konkurzním řízením.

Fischer s konkurzem nesouhlasil

Fischer s uvalením konkurzu na svůj osobní majetek v roce 2005, kdy se letadla stala součástí konkurzní podstaty, nesouhlasil a po několika odvoláních dosáhl loni u Nejvyššího soudu zrušení konkurzu. Nejvyšší soud výrok zdůvodnil tím, že na Fischerův majetek už se vede konkurz v Německu. Fischer od začátku tvrdí, že letadla nejsou jeho, nýbrž patří hamburské AMF, kde má podnikatel většinový podíl. Právě jako zástupce AMF se dožaduje odškodnění od státu za dobu, kdy letadla nemohou létat.

Situaci navíc komplikuje fakt, že letadla jsou stále zapsaná v konkurzní podstatě v konkurzu letecké společnosti Charter Air, dřívější Fischer Air. Tu založil Fischer v roce 1996, aby vozila klienty jeho cestovní kanceláře na dovolenou. V roce 2003 vyplynuly na povrch finanční potíže Fischerových firem a novým majitelem se stala Komárkova společnost K&K Capital Group. Od června 2005 se společnost přejmenovala na Charter Air, v konkurzu je od února 2006.

Jak uvedl správce konkurzní podstaty Charter Air Antonín Janák, Krajský soud v Praze nedávno zamítl Fischerovu žalobu na vyloučení letadel z konkurzní podstaty. Dle Janáka byl hlavním argumentem soudu převod letadel od společnosti Charter Air (Fischer Air) na AMF a následný zpětný pronájem za nestandardních podmínek v době, kdy v obou společnostech měl zásadní vliv Fischer. Janák to označil za Fischerovu „malou domů“. To však podnikatel dnes odmítl, proti rozhodnutí Krajského soudu v Praze se podle svých slov odvolal. Janák nyní připravuje dražbu letadel a doufá, že prodej nic nezhatí.

Cestovní kancelář Fischer
Zdroj: ČT24