Místo nových vagonů budou České dráhy investovat do ojetých

Praha - Každý druhý vagon Českých drah je starší než třicet let. Přes dvacet let jezdí na českých tratích dokonce 85 procent vlaků. Naopak méně než 2,5 procenta vagonů je mladších deseti let. Vagony jsou často v katastrofálním stavu, ten teď chtějí dráhy zlepšit. Místo toho, aby investovaly do nových vozů, však chtějí koupit stovku ojetých vagonů ze západní Evropy. Ty mají být sice pohodlnější, avšak podle zjištění České televize jsou i ony více než dvacet let staré.

Hlavním důvodem, proč dráhy nenakoupí místo ojetin nové vozy, jsou finance. Cena jednoho starého vozu ze západní Evropy by se měla pohybovat kolem 15 milionů korun. Kdyby dráhy kupovaly nové vozy, musely by zaplatit zhruba čtyřikrát tolik. „Vozy, které by přišly ze západní Evropy, by byly sice použité, ale nabídly by mnohem větší pohodlí, polstrované sedačky a podobně, uvažujeme o tom, že by v nich mohla být i klimatizace,“ uvedl mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Aby mohly dráhy nakoupit nové vagony, potřebovaly by mnohem více peněz. „ČD by potřebovaly obnovit vozidlový park v hodnotě zhruba 100 miliard korun a roční investice, tak aby se obnovoval průběžně, by měly být někde mezi 8 až 10 miliardami korun,“ vypočítal Šťáhlavský.

Reportáž Luboše Rosího (zdroj: ČT24)

Jenže reálná čísla jsou úplně jiná. Od roku 1989 se v Česku nákup vagonů především kategorie rychlík zcela zastavil. Ani letošní rekordní zhruba čtyřmiliardová investice do obnovy situaci příliš neřeší.

Ministerstvo chce změnu nastartovat uzavřením desetileté smlouvy s přepravcem. „České dráhy dostanou desetiletou smlouvu s klauzulí na postupné uvolňování přepravních výkonů, tzn. pro banky signál, že mohou Českým drahám dát úvěr,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.

Zvýšit komfort cestujících by mělo pomoci také plánované puštění konkurence na železnici. Zájem o provoz zejména rychlíkové dopravy má například RegioJet, dceřiná společnost autobusového dopravce Student Agency. Na tratě chce vyjet s moderními nízkopodlažními vozy, které by ji měly stát zhruba 10 miliard korun.