V maloobchodu se schyluje k souboji Vietnamců s ostatními prodejci

Praha - Nakupování v menších prodejnách, které jsou umístěny v centrech měst, nikoliv na předpěstí jako velké hypermarkety, je v Česku stále populárnější. Zjistili to už i prodejci a chtějí v tomto sektoru výrazně expandovat. Až na pět set obchodů menšího formátu chce během následujících pěti let otevřít obchodní řetězec Žabka. Vlastní prodejní síť chtějí ale vybudovat i vietnamští obchodníci.

Investiční společnost Penta chce do prodejen Žabka, které vlastní, nalít miliardy korun. Zatímco šedesátku svých stávajících prodejen situovala zatím jen do Prahy a Středočeského kraje, v dalších letech plánuje expanzi také na Moravu. „Na českém trhu koncept maloformátových prodejen v centrech měst chyběl. Tím, že dneska máme úspěšně otevřeno 60 obchodů, se nám tato vize potvrdila,“ konstatoval spolumajitel Žabky Marek Dospiva.

Pozor na Vietnamce

Reportáž Jiřího Böhma (zdroj: ČT24)

Žabka i další maloobchodní prodejny Tesco Express se však musí mít na pozoru před konkurencí z Vietnamu. Asijští obchodníci jsou totiž podle odborníků nesmírně draví. Zatím je však v rozvoji brzdí konkurenční nevýhoda spočívající v tom, že jim banky nechtějí půjčovat. Až odezní finanční krize, mohla by se ale situace změnit a za pár let by mohli být Vietnamci lídry na trhu.

„Hodně maloobchodníků brzy pozná, jak silná konkurence je vietnamský obchodník. Je vidět, že ten zájem Vietnamců je prakticky o každou budovu, kterou uvolní třeba spotřební družstva nebo kdokoli jiný,“ upozornil prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka.

Žabka ani Tesco se konkurence nebojí

Žabka se ale zatím asijské konkurence nijak neobává. „Konkurence je zdravá, nebojíme se jí a myslíme si, že máme tolik zkušeností s tímto formátem, že každá konkurence může náš formát maximálně ještě trochu vylepšit,“ tvrdí Dospiva.

Podobně jisté si svou pozicí je i vedení prodejen Tesco Express. „Tesco Express prodejny jsou budovány podle přísných standardů, z tohoto důvodu se konkurence neobáváme,“ uvedla mluvčí společnosti Tesco Eva Karasová.

To, jak se bude konkurenční boj na poli malých prodejen nakonec vyvíjet, bude podle odborníků záležet především na tom, kde se budou nové prodejny tohoto formátu otvírat. V lokalitách mimo městská centra bude válka o zákazníky pravděpodobně velmi tvrdá.