Malé bioobchody příliš neoslovily, lidé chodí k řetězcům

Praha - Obchodní řetězce ovládají trh s biopotravinami. Loni na jejich prodeji utržily víc než 1,3 miliardy korun. To jim zajistilo 74procentní podíl na trhu. Postavení naopak ztrácí specializované bioprodejny, které prodaly zboží jen za 324 milionů. Navzdory často lepšímu servisu nedokáží super- a hypermarketům konkurovat cenou.

K odlivu zákazníků od menších obchodů dochází od roku 2007, kdy supermarkety začaly nabízet vlastní privátní bioznačky. Do té doby byla nabídka omezena většinou na sortiment zdravé výživy, který byl vystaven v jednom regálu, zpravidla na málo frekventovaném místě.

Privátní značky maloobchodníků tvoří přes 30 procent z nabízeného biosortimentu v řetězcích. Největší nabídku biopotravin pod vlastní značkou mají hypermarkety Tesco - bioznačka Tesco Organic čítá 108 položek. Následuje privátní bioznačka Intersparu Natur*pur s 98 položkami, Albert Bio má 60 položek, Rossmann 49 a bio řetězce Billa měly letos v červnu celkem 18 položek.

Prodej biopotravin (zdroj: ČT24)

Cena hraje prim

„Oproti drobným prodejcům, kteří se mohou například specializovat na určitý druh biopotravin, nabízíme zákazníkům široký sortiment. Díky velkým objemům prodeje můžeme zákazníkům nabídnout i nižší ceny,“ vysvětluje výhody privátních bioznaček hypermarketů mluvčí Tesca Eva Karasová.

Právě na cenu zákazníci v době krize nejvíce slyší. I přesto, že při nákupech v supermarketech nedostanou stejné služby, jako v bioobchodech. Počet Čechů nakupujících biopotraviny se odhaduje na pět procent.