Propad prodeje aut v Evropě pokračuje druhým rokem

Brusel - Prodej aut v evropské sedmadvacítce v květnu padal již 13. měsíc v řadě. Podle sdružení ACEA se meziročně prodalo o 4,9 procenta aut méně. Česko bylo jednou z mála zemí, kde registrací nových vozů přibylo, a to o 20,5 procent. Naopak tvrdý pád zažilo například Lotyšsko, kde se v květnu prodalo ve srovnání s loňským rokem o 80 procent aut méně. V porovnání s prvními pěti měsíci nicméně tempo poklesu hlavně díky šrotovnému zavedenému v řadě zemí zpomalilo.

Ze západních zemí zaznamenalo nárůst prodejů Rakousko (o 4,8 procenta), Řecko (o 5,1 procenta), Francie (o 11,8 procenta) a Německo (o 39,7 procenta). Prodej pozitivně povzbudilo zejména šrotovné. Z unijních nováčků si vedlo dobře Česko, ale také Slovensko, kde se prodalo o 46,4 procenta automobilů více.

Analytik Vladimír Pikora hodnotí vliv šrotovného:

„Ten efekt šrotovného bude trvat relativně krátce, po několika měsících vyprchá a v tu chvíli se už ekonomiky budou muset chytit samy. Pokud ekonomika neporoste, tak automobilky taky neporostou, takže já se domnívám, že v tu chvíli poptávka po automobilech opět poklesne.“

Reportáž Jana Hreňa (zdroj: ČT24)


Špatně jdou auta na odbyt především ve Španělsku, kde nové registrace poklesly o 38,7 procenta, ale také ve Velké Británii, která hlásí propad o 24,8 procent. Smutným rekordmanem Evropy je Lotyšsko, kde se v květnu prodalo o více než 80 procent nových aut méně.

„Pobaltí klesá naprosto dramaticky, původně se zdálo, že se finanční krize dotkne jen těch významných ekonomik, nakonec se ukázalo, že se dotkla všech a východní Evropa byla naprosto dramaticky zasažena,“ uvedl v rozhovoru pro ČT24 analytik Next Finance Vladimír Pikora.

Evropský automobilový průmysl je největší na světě. Vyrábí ročně přes 18 milionů vozů, ale podle některých údajů jich prodává za rok jen 12 milionů. Za prvních pět měsíců roku evropský automobilový trh propadl o 13,9 procenta.

Vydáno pod