Maso v českých obchodech nepochází z Česka

Praha - Velká část masa na pultech českých obchodů nepochází z České republiky. Z vepřového masa, které prodávají obchodní řetězce, je z dovozu necelá třetina a u hovězího je tento podíl dokonce nadpoloviční. Vyplývá to z dnes zveřejněných výsledků průzkumu, který po celé České republice provedla Agrární komora. Ta na rostoucí podíl dovozů na úkor domácích zemědělců upozorňuje už delší dobu.

Z 298 vzorků hovězího, které odebrali inspektoři Agrární komory, pocházelo z Česka jen 40 procent. Naproti tomu 52 procent masa bylo dovezeno, nejčastěji z Německa, Rakouska, Polska nebo Irska a u zbývajících osmi procent vzorků byl původ nejasný. Nejmenší podíl českého masa přitom prodávají super- a hypermarkety Kauflandu, Tesca a Aholdu.

U vepřového nebyl podíl masa ze zahraničí tak vysoký jako u hovězího. Dosáhl 31,4 procenta, a z domácích chovů tak bylo 68,6 procenta. Největší část dovezeného vepřového - necelou čtvrtinu - dovezly kamiony s polskou značkou. „Jednoznačně nejvíce se může dle provedeného šetření spotřebitel s vepřovým masem z dovozu setkat v obchodech Albert, Lidl, Tesco,“ uvedl Jiří Felčárek z Agrární komory.

Zelené maso je minulostí

Samotnou úroveň prodeje vepřového v prodejnách obchodních řetězců Agrární komora zhodnotila jako velmi dobrou. Až na několik málo případů, kdy nebyla možnost identifikovat zemi původu, nebylo zjištěno matení spotřebitele, prodej prošlého zboží či nedodržování prodejních podmínek.

Výroba hovězího masa v Česku se od roku 2000 do loňska snížila o víc než čtvrtinu, produkce vepřového o pětinu. Výrazně se snižují také stavy hospodářských zvířat. Například prasat, kterých se už v ČR chová méně než dva miliony, což je podle výsledků dubnového sčítání nejméně od druhé světové války.