Bendl uvažuje, že zruší tendr za 36 miliard

Praha - Nový ministr dopravy Petr Bendl musí záhy po svém nástupu do úřadu čelit tlaku odborových organizací železnic. Ty hrozí dubnovou stávkou, pokud nebudou účinně vyřešeny čtyři problémy stávající železniční dopravy - převod zaměstnanců Správy železniční a dopravní cesty (SŽDC) do soukromé sféry, propouštění v dceřiné společnosti Českých drah ČD Cargo, nedostatek peněz v regionální dopravě a nedostatek peněz na obnovu kolových vozidel. Bendl dnes Otázkách Václava Moravce oznámil, že velmi zvažuje možnost zrušit výběrové řízení, pomocí kterého chce Správa železniční dopravní cesty převést starost o koleje a 4000 zaměstnanců na soukromou firmu.

Bendl hodlá schraňovat informace a podklady až do 16. března, kdy končí lhůta pro řízení, vyhlášené již za Bendlova předchůdce Aleše Řebíčka. Do té doby má padnout rozhodující slovo. Výše zakázky je podle Bendla příliš velká. Podle zástupce odborů Jaroslava Pejši lze takový krok považovat za vstřícné gesto, o definitivním rozhodnutí odborů ohledně uskutečnění stávky však odmítá blíže mluvit. „Pokud ministr slíbil na čtvrtek jednání, rádi se ho zúčastníme. V polovině března vyhodnotíme, jak jsou naše požadavky akceptovány. Jednorázový vklad 3 miliard není koncepčním řešením. Musí přijít kvalitní zákon, který zajistí dobrou situaci v železniční dopravě na více let,“ uvedl Pejša.

Bendl vidí hlavní problém v nedostatečné komunikaci ministerstva s odbory. „Já jsem si ty důvody přečetl v novinách. Je mi líto, že odboráři nepřišly konkrétně za mnou. Myslím, že je správné nejdříve o věcech otevřeně jednat, a pokud nedojdeme k dohodě, pak se musí teprve myslet na stávku,“ reagoval ministr.

Podle stínového šéfa dopravy Romana Onderky je hlavním problémem nedostatečné financování ze strany státu. „Selhává ministerstvo ve vztahu k českých drahám, nevěřím, že jsou Dráhy ze strany státu dobře financovány. Navíc by se měly zaměřit na zhodnocení vlastního hospodařením a nakládáním s penězi. Dlouhodobě nemají koncepci,“ tvrdí Onderka.

Prodělek českých drah se podle analýz pohybuje právě na zmíněných 3 miliardách korun. Kvůli tomu se ČD stále více obracejí na jednotlivé kraje a navyšují své požadavky. Řešení problému může často vyústit ve vyhlášení výběrového řízení. „Jestli české dráhy nebudou schopny nabídnout kvalitní službu za ty finance, které jim kraj dá, budeme muset vyhlašovat tendery,“ vyjádřil jihomoravský hejtman Michal Hašek.

Bendl již dříve uvedl, že příští rok stát neplánuje jednotlivým krajům na železniční dopravu finančně přispívat. Ve středu došlo k setkání ministra se zástupci krajů. Domluvili se na ustanovení společné pracovní skupiny, která prověří hospodaření českých drah právě v regionální dopravě.

Onderka: Je třeba zvýšit mýtné, klidně o 20 procent

Hlavní výzvou ministerstva je také otázka mýtného. Podle Ředitelství silnic a dálnic chybí ve státnm fondu pro infrastrukturu až 10 miliard korun. Cestou k řešení je podle Romana Onderky vyšší zatížení státního rozpočtu z resortu dopravy i navýšení mýtného na rychlostních komunikacích. „Mýtné nesouvisí s finanční krizí. Česko je tranzitní zemí a doprava funguje nezávisle na recesi. Dokážu si představit navýšení až o 20 %, jaké platí od nového roku v Německu,“ vylíčil Onderka. 

Takové navýšení podle něho nebude představovat značnou zátěž pro podnikatele. S Onderkovým návrhem však současný ministr nesouhlasí. „Zdražení mýtného bych se obával. Povede pouze k vyšší kumulaci vozidel ve městech a obcích,“ reagoval Bendl.