Impérium automobilky GM se hroutí

Berlín/Stockholm - Dcery americké automobilky General Motors se otřásají v základech. V pátek požádal švédský Saab o ochranu před věřiteli, problémy má i německý Opel. Jeho vyhlídky na budoucnost jsou ale lepší než v případě švédské sestry, pomoci mu může větší pestrost sortimentu a možná i strach německé vlády z toho, že by v případě krachu Opelu přišlo o práci 26 tisíc lidí. Proti němu hraje strach politiků z toho, že by pomoc mohli chtít i další.

Podle zdrojů blízkých firmě potřebuje Opel k tomu, aby se udržel nad vodou alespoň do konce roku 2011, 3,3 miliardy eur. Pomoci by mu s nelehkým úkolem mohl stát. Podnikatelský plán, který má firmu vyvést z krize, představí její vedení vládě v nejbližších dnech.

„Když vezmu v potaz 26 tisíc zaměstnanců Opelu plus jejich rodiny a ještě jednou tolik lidí u dodavatelských podniků - tak kdyby ti všichni přišli o práci, stálo by to německý rozpočet dvě až tři miliardy eur. Pomoc určitě dává smysl,“ uvedl německý ministr financí Peer Steinbrück.

Německá vláda ale není v názoru na osud Opelu jednotná. Steinbrückův kolega - ministr hospodářství Karl-Theodor zu Guttenberg - tvrdí, že se stát nebude starat o to, jak Opel zajistí svoji budoucnost.


Saab hledá kupce

I další z dcer americké GM má problémy. Saab, kterému vláda jeho domovské země nechce pomoci, vytrvale hledá kupce. Někdo je prý na obzoru, jméno ale management firmy tají. „Jsme teprve na začátku. V příštích týdnech povedeme se všemi stranami jednání,“ výkonný ředitel Saab Automobile Jan-Ake Jonsson.

Problémy má i Volkswagen

Politici se ve svých úvahách o záchranných plánech obávají toho, čemu říkají Pandořina skříňka státní pomoci. Pod tímto označením se skrývá fakt, že když pomohou jedné problémové firmě, začnou houfně žádat o pomoc i další.

Těch dalších by přitom bylo zřejmě hodně, krize již totiž začíná doléhat i na takové velikány evropského automobilového průmyslu, jako je německý Volkswagen. Poprvé po pětadvaceti letech jeho německé závody omezily provoz, montážní linky zůstanou stát až do neděle.

Omezení výroby se týká zhruba dvou třetin lidí, které firma v Německu zaměstná, celkově se tak dotkne asi 61 tisíc pracovníků. V režimu omezené výroby nyní pracují mateřský závod ve Wolfsburgu i pobočky v Emdenu, Hannoveru, Zwickau a Drážďanech. Tvrdému opatření nezabránilo ani zavedení šrotovného, které Německo platí lidem za to, že zlikvidují více než devět let staré vozidlo a místo něj si koupí nové.