Navzdory krizi zvýší letos Škoda Auto mzdy o 4,8 procenta

Mladá Boleslav - Zaměstnancům mladoboleslavské automobilky Škoda Auto i přes krizi letos vzrostou platy. Od 1. dubna se zvýší tarifní složka mzdy o tři procenta a o dalších 1,8 procenta vzrostou platy od 1. října. Jak se firma dohodla s odbory při kolektivním vyjednávání, první tři měsíce roku obdrží všichni tarifní zaměstnanci v pracovním poměru jednorázovou platbu 2000 korun. Průměrná dělnická mzda v podniku je zhruba 24 tisíc korun.

„I v současné době, která je silně poznamenána finanční krizí a nejistotou na světových trzích, rovněž i přes nemalé zatížení rozpočtů firmy, chceme naše zaměstnance, jejichž práce si vysoce ceníme, podpořit a dále je motivovat,“ řekl k dohodě člen představenstva pro řízení lidských zdrojů Klaus Dierkes.

Zástupci odborů se podle svého dřívějšího vyjádření snažili vést jednání o kolektivní smlouvě tak, aby byla především zachována zaměstnanost. To se podařilo, protože se firma zatím propouštět kmenové zaměstnance nechystá. Růst platů je však kvůli krizi podstatně menší než v roce 2007, kdy se mzdy v automobilce zvýšily téměř o 13 procent.


V roce 2007 firma poprvé v historii zavedla systém podnikového bonusu, který má zaručenou a variabilní část a je více provázaný s výkony zaměstnanců. Do této zaručené části byl transformován i 13. plat, který podle Černého zůstává i přes dopady finanční krize v roce 2009 zachován.

V roce 2007 bylo ovšem vyjednávání o růstu platů mnohem bouřlivější, odboráři tehdy hrozili časově neomezenou stávkou, na jeden den dokonce tehdy výrobu omezili. Nyní bylo jednání mnohem klidnější, především kvůli celosvětové finanční krizi, která výrazně postihla i automobilový průmysl. Škoda Auto na ni výrazně doplácí, už loni na podzim musela kvůli snižování skladových zásob několikrát omezit výrobu, na přelomu roku nevyráběla například déle než tři týdny.

Letos Škoda vyrábí jen 4 dny v týdnu a propouští externisty

Letos v prvním pololetí se v největší české automobilce vyrábí jen čtyři dny v týdnu, výjimkou bude na konci února a v březnu výroba Škody Fabie. Její odbyt se v posledních týdnech zvednul především díky šrotovací prémii v Německu. Ostatní modely na tom ale tak dobře nejsou.

Automobilka už také několik měsíců snižuje stavy agenturního personálu, z původního počtu 4000 zůstává ve firmě jen několik posledních stovek zahraničních dělníků. Automobilka chce jejich počet snížit až na nulu. Propouštění kmenového personálu, kterému se chtěly odbory vyhnout především, se však zatím nechystá. Hůře jsou na tom některé dodavatelské firmy, například bakovská Faurecia propustila už 90 lidí z celkového počtu 500.

Škoda Fabia na autosalonu v Ženevě
Zdroj: ČT24
Vydáno pod