Sony propustí 16 tisíc lidí

Tokio - Náhlé a rychlé změny globálního ekonomického prostředí, jak firma sama uvádí, donutily japonskou společnost Sony k zamyšlení nad svou efektivitou. Zruší 16 tisíc pracovních míst, omezí investice, vtáhne outsourcing a stáhne se z neziskových aktivit. Firma také odloží plány na rozšíření výroby LCD televizorů na Slovensku. Elektronické aktivity společnosti zaměstnávají po celém světě zhruba 160 tisíc lidí. Celkový počet zaměstnanců Sony se pohybuje kolem 185 tisíc osob. Všechny nástroje chce firma aplikovat do dubna roku 2010, už příští rok v lednu při reportu aktivity za třetí čtvrtletí roku 2008 představí konkrétnější obrysy změn.

Opatření japonského výrobce elektroniky Sony je zatím největším podnikovým plánem na rušení pracovních míst v Asii od začátku finanční krize. Analytik Kacuhiko Mori ze společnosti Daiwa SB Investments nicméně upozornil, že ohlášené snížení počtu zaměstnanců nebude dostatečné.

Sony bude pokračovat v přesunu výroby elektroniky do zemí s nízkými náklady a sníží počet svých elektronických závodů o zhruba deset procent. Firma chce prostřednictvím těchto opatření ušetřit přibližně 100 miliard jenů (21,6 miliardy korun) ročně. „Tyto iniciativy jsou reakcí na náhlé a rychlé změny globálního ekonomického prostředí,“ informovalo vedení firmy.


Sony již v říjnu varovala, že bude muset přikročit k uzavření některých továren a snížení kapitálových výdajů i počtu pracovních míst, aby se vyrovnala s obtížnými podnikatelskými podmínkami. Provozní zisk společnosti se ve druhém finančním čtvrtletí končícím v září propadl o 90 procent na 11,05 miliardy jenů (2,4 miliardy korun).


Již minulý měsíc snížila Sony odhad celoročního provozního zisku o 57 procent na 200 miliard jenů kvůli silnému japonskému jenu a zpomalení poptávky po digitálních fotoaparátech a televizorech s plochou obrazovkou. Později navíc varovala, že zisk by za touto prognózou mohl zaostat o zhruba 90 miliard jenů, pokud kurz japonské měny zůstane na současné vysoké úrovni.

„Celosvětové zpomalení ekonomiky má dopad na každého. Japonské společnosti se však potýkají spíše se silným jenem. Sony bude muset snižovat ceny výrobků, aby zůstala konkurenceschopná,“ řekl analytik Kim In-sang ze společnosti HI Investment & Securities.