Ministerstvo financí představí vládě novelu zákona o cenách zájezdů

Praha - Lidé by si už nemuseli vybírat dovolenou s kalkulačkou v ruce. Ministerstvo financí jde v pondělí na jednání vlády s novelou zákona o cenách, která by měla donutit cestovní kanceláře, aby zveřejňovaly už konečnou cenu zájezdu. Ministerstvo financí navrhuje, aby novela začala platit od října příštího roku.

Cena za osobu za 8 dní v egyptské Hurghadě činí 13 990 korun. Na první pohled lákavá nabídka. Jenže pak klient musí připočíst letištní a bezpečnostní taxy, poplatek za vízum a palivový příplatek. Cena zájezdu rázem naskočí na bezmála 19 tisíc korun. Ministerstvo financí chce změnit zákon tak, aby zákazník viděl hned konečnou cenu zájezdu.

Jakub Haas z tiskového odboru ministerstva financí se nechal slyšet, že poskytovatelé zájezdů musí zveřejňovat konečnou cenu. Pokud se tato cena skládá z více složek, pak musí zveřejnit i výši těchto složek. Jenže s normou, kterou ministerstvo v pondělí předloží vládě, budou lidé k výpočtu ceny zájezdu kalkulačku stejně potřebovat. Cestovní kanceláře do ní totiž nebudou muset započíst ty položky, jejichž cenu nebudou v době odjezdu znát.

V ceně tak nebudou ani letištní a bezpečnostní taxy, ani palivové příplatky. Právě ty přitom výslednou sumu navyšují o tisíce korun. Jak ovšem poznamenal předseda Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura, cestovní kanceláře neví, jaké budou palivové příplatky v létě, letecké společnosti jim to neoznamují. Podle cestovních kanceláří by započtení palivového příplatku už od začátku vedlo k prodražení zájezdu.

Ochránci práv spotřebitelů s tím ale nesouhlasí. Konkurence by podle nich ceny stlačila dolů. „Ani provozovatelé autobusových zájezdů neznají cenu paliva, takže by se mohli vymlouvat na totéž. Cestovní kanceláře do některých příplatků zahrnují své náklady, které by se měly objevit v ceně,“ uvedla mluvčí Sdružení obrany spotřebitelů Ivana Picková. Palivové příplatky totiž podle SOS často skrytě navyšují zisky cestovních kanceláří.

Tomio Okamura dodal, že v celé Evropské unii neexistuje jediný zákon, který by podnikatelům a firmám zakazoval dávat jakoukoli maržina nejrůznější příplatky. Klienti přesto u jednoho typu cest konečnou cenu dostanou - u last minute zájezdů. U nich by totiž měli majitelé cestovních kanceláří všechny složky ceny znát už v momentě, kdy dovolenou nabízejí. Třetinu všech zájezdů prodaných vloni v Česku přitom představovaly právě tyto zájezdy.

Klienti cestovních kanceláří změnu výpočtu cen poprvé zaznamenají v katalozích pro zimní sezonu 2009.