ČSA loni snížily ztrátu skoro o třetinu - i tak prodělaly 630 milionů

Praha – České aerolinie loni hospodařily se ztrátou 631 milionů korun, což je skoro o třetinu méně než v roce 2013. Tržby se firmě snížily o 6,5 procenta na 9,5 miliardy korun. Napsal to dnes deník E15. Firma teď kvůli platům čelí stávkové pohotovosti některých zaměstnanců: ve středu ji zahájili stevardi a letušky, ve čtvrtek se připojují i piloti.

Na provozní úrovni aerolinky umenšily ztrátu z více než miliardy na loňských 518 milionů korun. „Loňská letní sezona byla zisková, v závěru roku navíc začala fungovat opatření restrukturalizačního plánu přijatého v září,“ řekl deníku mluvčí společnosti Daniel Šabík. Podle něj je celkový výsledek horší než provozní hlavně kvůli odchodům zaměstnanců, kterým se vyplácelo odstupné.   

  • „Seškrtali, co šlo. Evidentně to jde ještě trochu dál - například aktuální debaty o snižování platů. Přidali a zefektivnili některé linky, zefektivnili cenotvorbu za prodané letenky, takže ty kroky vedou nějakým směrem, zatím to vypadá, že správným směrem,“ uvedl analytik Cyrrus Tomáš Menčík.

ČSA se loni potýkaly s rusko-ukrajinskou krizí, celkový počet cestujících klesl o pětinu na 2,27 milionu. Na Ukrajině ubylo 60 procent pasažérů, na ruském trhu pak pětina. I proto začaly aerolinky svých 17 letadel směřovat spíše do západní a severní Evropy. To se podle Šabíka pozitivně projevuje i ve výsledcích za první čtyři měsíce letošního roku. Firma také tvrdí, že jí začal vydělávat dálkový spoj do Soulu.   

Firma teď ale kvůli platům čelí stávkové pohotovosti, růst mezd by podle šéfa aerolinek představoval další ztrátu: „Stávka může firmu poškodit více, než si odboráři dokážou připustit. Je to sebezničující. Malá skupinka odborářů si bere jako rukojmí všechny zákazníky, obchodní partnery i zbylé zaměstnance,“ řekl Jozef Sinčák Mladé frontě DNES. Podle něj prý většina zaměstnanců chápe, že už ČSA nemají žádný majetek k rozprodeji ani jiné finanční polštáře.

Stávkovou pohotovost v ČSA vyvolal nesouhlas s návrhem kolektivní smlouvy, který předložilo vedení společnosti. Ve středu v poledne stávkovou pohotovost zahájili stevardi a letušky, ve čtvrtek se připojili také piloti.   

  • "My nebojujeme o výši mezd jako takovou, ale o to, aby výše mezd nebyla rapidně nižší, než je v dané branži obvyklé, což by vedlo k odlivu zkušených pracovníků z podniku," řekl Stanislav Fiala, prezident Českého sdružení dopravních pilotů ČSA.

„Vedení nám posledních osm měsíců nedává návrhy, ale ultimáta. Důvody té stávkové pohotovosti je nepřijetí návrhu zprostředkovatele ze strany vedení ČSA, takže pro nás stávková pohotovost je takový krok, který má přinutit vedení, aby zasedlo k jednacímu stolu,“ uvedla předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petra Posová.

Stát už v ČSA vlastní jen menšinový podíl: necelých 20 procent akcií, 44 procent má korejská Korean Air a 34 procent soukromá letecká společnost Travel Service. Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna.