Zelená auta budou dotovat řidiči s vyšší spotřebou

Praha – V roce 2030 bude jezdit po českých silnících alespoň čtvrt milionu elektromobilů a přibližně stejný počet aut poháněných plynem, taková je vize ministerstva průmyslu a obchodu. Jedním z kroků, jak Čechy k nákupu ekologicky šetrnějších aut motivovat, by mohla být i dotace. Tu by ve skutečnosti neplatil stát, ale ti, kteří jezdí autem s velkou spotřebou a emisemi, píše Mladá fronta Dnes.

Ministerstvo představilo v Národním akčním plánu čisté mobility svou představu českých silnic. Klíčovým bodem je snížit podíl aut na znečišťování ovzduší a s tím souvisí podpora ekologicky mnohem šetrnějších elektromobilů a vozů jezdících na plyn, ať už stlačený (CNG), nebo zkapalněný (LPG).

Přečtěte si, jak bude vypadat za pár let česká silnice

Jedním z nápadů je podpora nákupu ekologických aut ve formě státního příspěvku. Ten by ale ve skutečnosti neplatil stát, byl by pouze prostředníkem. Dotaci by totiž ve skutečnosti zaplatili ti, kteří by se rozhodli pro auto s velkou spotřebou a emisemi. Taková praxe by mohla začít platit už od poloviny roku 2017.

Nápad českého ministerstva ale není vůbec nijak ojedinělý. V některých západoevropských zemích  už dnes lidé platí za provoz auta silniční daň podle míry znečišťování ovzduší. Daňové zatížení se tak řídí jednoduchou úměrou – čím větší emise, tím vyšší daň. „Podobný systém je už ve Francii, kde například stát dotuje nákup aut s emisemi do 60 gramů CO2 na kilometr čtyřmi tisíci eur,“ píše deník s tím, že v Česku by šlo řádově o tisíce korun.

Ekologická daň může být přísnější už letos

Ekologická daň na starší automobily ve výši tří tisíc korun se bude nově vztahovat už na deset let stará auta. Zároveň se tyto poplatky celkově zvýší. To jsou dvě největší novinky, se kterými přišlo v novém zákoně ministerstvo životního prostředí. Pokud návrh projde legislativním procesem, dotkne se daň většiny lidí, již si své vozy vybírají v autobazarech.

Podle nových pravidel by na tom byla nejhůře emisní kategorie Euro I, kam spadají ty nejstarší vozy, která jsou podle ekologických měřítek největší zátěží pro životní prostředí. Majitel takového auta by měl místo dosavadních pěti tisíc zaplatit dvojnásobek.

Podle sdružení ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) se ke konci roku 2014 projíždělo po českých silnicích 583 elektromobilů. Jejich počet by se měl podle odhadů ČEZ letos zdvojnásobit na tisíc aut. Jenom loni se v Česku prodalo 222 nových aut na čistě elektrický pohon. Zájem o elektromobily v posledních letech roste. Pouze v loňském posledním čtvrtletí si čeští řidiči zaregistrovali 100 vozů. Elektromobily nabízí například Volkswagen, Peugeot, Nissan, BMW, Audi nebo Kia.

Podle dat Českého plynárenského svazu jezdilo v Česku ke konci roku 2014 něco málo přes osm tisíc vozů na stlačený plyn (CNG) s tím, že odhad za první čtvrtletí letošního roku je 8 817 aut. Aut na propan butan (LPG) je u nás podle ministerstva průmyslu přibližně 200 tisíc.