Rodinné firmy stojí na rozcestí: Předat dětem, nebo prodat?

Praha – Většina z 300 tisíc rodinných firem v Česku vznikla po sametové revoluci. A jejich majitelé dnes po více než 20 letech tak často řeší, zda žezlo vedení společnosti předají svým dětem, nebo jestli ji raději neprodají cizím investorům. Podle průzkumu agentury Ipsos, který si u ní nechala vypracovat Asociace malých a středních podniků, je víc těch, kteří by rodinnou firmu spíše prodali.

Rodiče, kteří se pustí do podnikání, k tomu často vedou i své děti. Zhruba každá druhá rodinná firma v Česku zasvěcuje potomky do vedení firmy, ještě než jim je vůbec 18 let. Jak ale ukázal průzkum agentury Ipsos, tak více než polovina (58 procent) lidí ve vedení rodinných firem si dokáže představit, že společnost jednou za výhodných podmínek prodá někomu cizímu. Devět z deseti majitelů je navíc toho názoru, že firmu je potřeba předat ještě za života, protože její předání prostřednictvím závěti není dobrá varianta.

  • Firma je rodinná, pokud splní jednu podmínku – společnost musí vlastnit a společně řídit alespoň dvě generace z jedné nebo více rodin.

„Důvodem je to, že si uvědomují, že žádné stromy nerostou až do nebe a že je možná lepší v době vrcholu firmu prodat než čekat, až bude určitý pokles,“ uvedl Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Vývoj tržeb svých firem přitom vidí rodiny optimisticky, růst čeká 47 procent z nich, stabilitu 42 procent a pokles pouze 9 procent.

Události: Prodej rodinného podniku už není tabu (zdroj: ČT24)

"Každý rok nás průzkum v něčem překvapí. Začínáme pozorovat, že rodinné firmy přestávají být zahleděné pouze do vlastní kuchyně a nebojí se vyslat potomky na zaučení. To je nepochybně dobrá zpráva z pohledu řízení rizik, neboť přebírající generace může přirozeným způsobem kriticky zhodnotit zažité postupy, které mohou být brzdou rozvoje. Současně přestává být tabu hovořit u rodinných klanů o prodeji firmy cizím investorům," uvedl Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Tuzemské rodinné firmy víc věří samy sobě než klasické společnosti. Nespoléhají se tolik na dotace nebo neřeší výši daní. Jsou přesvědčeny, že na trhu obstojí díky svým produktům. Nejčastěji uváděnou výhodou rodinné firmy je její flexibilita, stabilita, atmosféra a etika. Naopak horší přístup k financování je letos překvapivě vnímám jako velký problém. „Toto jde proti všeobecnému trendu, kdy banky deklarují dostatek zdrojů a chuti úvěrovat, zejména rodinné firmy,“ komentoval výsledky Havlíček. Dalším problémem v očích zástupců firem je získávání zaměstnanců, kteří nejsou členy rodiny. To cítí více než třetina respondentů.

Počet zaměstnanců se v rodinných firmách většinou nepřehoupne přes 20 lidí. Čas jasně určený pro rodinu a čas, kdy se věnují pouze práci, má takto rozdělený zhruba třetina majitelů. „Práce je, jak se říká, na stole, ať už se pracuje, nebo nepracuje. Takže určitě je to žrout rodinné atmosféry,“ vychází z vlastní zkušenosti Štěpán Černý, obchodní ředitel SVOS Přelouč. I tak ale většina z majitelů považuje to, že příbuzní jsou zároveň i kolegové, pro podnikání za výhodu.

Zuzana Ceralová Petrofová, prezidentka Petrof

„Já jsem si dokonce dala obraz prapradědečka, zakladatele, za místo, kde sedím. Tak je každý den se mnou a vždycky si říkám, jestli by to dědeček dělal stejně jako já.“

Rozdělení času mezi rodinu a práci
Zdroj: ČT24