S autem na plyn do podzemních garáží? Zatím jen na dvou místech

Praha – V Česku vznikly první dvě veřejné podzemní garáže, do kterých smějí auta s pohonem na plyn. Zákon jejich existenci umožnil už před čtyřmi lety, ale rozšiřování takových garáží zatím vázne. Aut s pohonem na plyn přitom jezdí v tuzemsku podle odhadů až čtvrt milionu.

Garáže pro plynová auta musejí mít speciální vybavení. Jedná se hlavně o snímače – ty pro LPG (zkapalněný ropný plyn) jsou u země, protože tento druh paliva je těžší než vzduch. Naopak snímače pro CNG (stlačený zemní plyn) se nacházejí u stropu. Dále musí být v garážích výkonná ventilace, která v případě úniku plynů prostor rychle odvětrá.

Podle ÚAMK jsou zatím v Česku jen dvě taková veřejná parkoviště. Jedno se nachází v obchodním centru v Kladně, druhé ve Frýdku-Místku. Zákon umožňující jejich vznik přitom platí už pátým rokem. „Myslím, že to byla neznalost. Že spousta odborné veřejnosti i úředníků nevěděla o této normě,“ říká místopředseda rady Českého plynárenského svazu Jiří Šimek.

Kde jsou v Česku garáže pro auta na plyn?
Zdroj: ČT24

Zařízení garáží tak, aby mohly hostit auta na plyn, stálo v Kladně asi pět milionů korun navíc. Bez větších problémů ho schválili i hasiči. „Pokud garáž vyhovuje všem vyhláškám a českým technickým normám, pak není důvod, aby měla nějaký speciální ochranný režim,“ uvedl mluvčí středočeských hasičů Ladislav Holomčík.

Místa pro auta na plyn jsou pevně vymezena. „Je to rezervováno podle státní normy, která platí od roku 2011. Ta nařizuje majitelům podzemních garáží, když je postaví nové, aby měli deset procent objemu vyhrazeno pro auta LPG a CNG,“ vysvětluje mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. Podle potřeby na nich však parkují i ostatní.

V Česku vznikly první podzemní garáže pro auta na plyn (zdroj: ČT24)

Do běžných garáží mají auta s plynovým pohonem vjezd zakázán. Přístup provozovatelů se nicméně liší. Zatímco někde jsou striktní (třeba v pražské Kotvě hrozí pokuta až 3000 korun), jinde vjezd aut příliš nehlídají. „Jezdím v poslední době autem, které je dieselové, ale mám tam samolepku CNG a nikdo mě zatím nekontroloval,“ popsal šéfredaktor webu Úsporně.info Marek Tomíšek.

Někteří motoristé se navíc naučili pohon na plyn skrývat. Bez samolepky a se skrytým plněním nelze auto zvenčí prakticky poznat. Kdyby ale v garáži došlo k nehodě, zodpovědnost by byla na řidičích.

Vydáno pod