NKÚ: Na mýto musí být tendr a stát to nerespektuje

Praha – Stát nerespektuje závěry Nejvyššího kontrolního úřadu, které upozorňují na nevýhodnost výběru mýta a na to, že měl být už dávno vypsaný otevřený tendr na nového provozovatele – tak zní dopis, který poslal premiérovi Bohuslavu Sobotkovi (ČSSD) prezident NKÚ Miroslav Kala. Podle materiálu, který získala Česká televize, vypíše ministr dopravy Dan Ťok (nestraník za ANO) výběrové řízení už v říjnu s tím, že smlouva s novým provozovatelem by měla být podepsána v září 2016, kdy by mělo začít i testování.

NKÚ: Na mýto je potřeba vypsat nový tendr (zdroj: ČT24)

„Je třeba, aby se Česká republika vyvarovala opakování chyb, na které Nejvyšší kontrolní úřad upozorňuje již od roku 2012, a byla učiněna veškerá opatření, která zabrání opětovnému selhání role státu při nakládání s prostředky veřejných rozpočtů,“ píše se v dopisu Sobotkovi. „I NKÚ se jednoznačně vyjadřuje ve prospěch otevřeného výběrového řízení na nového provozovatele, ve kterém zbytečně neutratíme finanční prostředky,“ reagoval na to premiér, který chce s Kalou o dopisu hovořit už zítra.

„Máme rok 2015 a ministerstvo dopravy tvrdí, že není možné pokračovat otevřeným výběrovým řízením a říká, že se práce budou protahovat až za rok 2017,“ dodává Kala. Dan Ťok ale odmítá, že by jeho ministerstvo chtělo soutěž vypsat až od roku 2017. 

Mýto po roce 2016
Zdroj: ČT24

ČTĚTE: Mýto: Kapsch drží díky svým palubním jednotkám stát v šachu

Ministr dopravy už definitivně upustil od varianty, že by pro jistotu jednal se současným provozovatelem firmou Kapsch o prodloužení výběru mýta i po roce 2016 na nezbytně nutnou dobu. Současná podoba návrhu, kterou ponese na vládu, počítá s tím, že výběrové řízení na nového provozovatele mýta bude vypsáno už letos na podzim. Ministerstvo zvolilo tuto variantu i s vědomím rizika, že se soutěž nestihne dokončit, pokud ji někdo napadne. „Doufám, že to nebude ležet někde na ÚOHS, kde by to mohlo dělat problém,“ říká Ťok, který má v tomto ohledu podporu opozice. „Je značné riziko, že se to nestihne, přesto to stát musí zkusit, takže je to dobrý krok,“ prohlásil Zbyněk Stanjura (ODS).

Smlouva s Kapschem se musí změnit

Ministr musí podle plánu také do podzimu vyjednat s Kapschem změnu současné smlouvy. Problém je totiž v tom, že současná smlouva zakazuje do konce roku 2016 zveřejnit detaily o systému. Firma teď nechce kroky ministerstva komentovat. „Já bych měl mít pravděpodobně schůzku i s majitelem Kapsche v nejbližší době,“ uvedl Ťok.

MÝTO V ČESKU

  • Stát v roce 2006 uzavíral s Kapschem jak smlouvu o dodávce, tak i smlouvu o službách.
  • Druhá smlouva obsahovala převod licenčních práv umožňujících systém provozovat a měnit na Kapsch s tím, že Kapsch tato práva státu předá zpět ke dni zániku smlouvy, tedy ke konci roku 2016.
  • Vloni stát za provoz systému společnosti Kapsch a jejím subdodavatelům zaplatil podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) 2,15 miliardy korun z celkového výběru 8,7 miliardy. Důvodem, proč nyní stát s Kapschem o prodloužení smlouvy jedná, je podle Ťoka obava z výpadku příjmů, které z mýtného má.
  • Kapsch v tuzemsku provozuje mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007.
Vydáno pod