Provozovny na pranýři, inspektoři letos zavřeli 55 restaurací

Státní zemědělská a potravinářská inspekce provedla od začátku letošního roku 3170 kontrol. Kvůli zásadnímu porušení předpisů bylo dočasně zavřeno 68 provozoven, z toho šlo v padesáti pěti případech o restaurace či jídelny, což inspekce považuje za alarmující. Nově inspekce informuje o problematických provozovnách i na webu Potraviny na pranýři.

Od letošního roku Státní zemědělská a potravinářská inspekce kontroluje vedle obchodů a výroben i zařízení tzv. společného stravování a za první tři měsíce musela uzavřít přes pět desítek restaurací. „Byli jsme nuceni vzhledem k fatálnímu porušení potravinových předpisů uzavřít a omezit provoz 68 provozoven,“ uvedl na tiskové konferenci ředitel inspekce Martin Klanica, „z toho je 55 provozoven společného stravování, což považujeme za alarmující.“

Celkově provedli inspektoři přes tři tisíce kontrol, v jedné třetině případů zjistili porušení právních předpisů, přičemž za závažné považují nedodržování hygienických předpisů. V provozovnách je třeba dlouhodobě zanedbáván úklid, vyskytují se v nich nánosy prachu nebo mastnoty a povalují se zbytky potravin. Velmi často také zjistili, že chybí přívod teplé tekoucí vody, případně umyvadla určeného k mytí rukou zaměstnanců a dřezy určené k mytí potravin a nádobí. „Důvodů uzavření provozoven byla celá řada. Jsou v tom záležitosti, které jsou na první pohled zcela mimo mísu. I laický úhel pohledu na to, v jakých podmínkách jsou vyráběny pokrmy, to je za rámcem chápání a selského rozumu,“ doplnil Klanica.

K přímému informování veřejnosti se už od roku 2012 používá webová aplikace Potraviny na pranýři. Šéf SZPI připomněl, že v roce 2013 k potravinám připojili rizikové weby a v minulém roce se rozšířili i na sociální sítě. Od dnešního dne pak přišli právě se zprávami o chybujících provozovnách, do databáze zařadili chyby odhalené letos. „Každý spotřebitel se může dozvědět, včetně fotografie, co je to za provozovnu, jaký byl zjištěn defekt, kdy byla uzavřena i kdy bylo uzavření uvolněno, protože chceme být korektní,“ vysvětlil Klanica. Podle něj má tento přístup i prvek prevence. SPZI pak bude pokračovat v intenzivních kontrolách i medializacích prohřešků. Chtějí vést osvětu a zvyšovat úroveň znalostí kontrolovaných subjektů.

Kontroly veterinární správy

Kontroly ve stravovacích zařízeních provádí také Státní veterinární správa, která v restauracích od ledna nově kontroluje nakládání s produkty živočišného původu. Do konce minulého týdne její inspektoři odhalili v restauracích a jídelnách 277 případů porušení předpisů. Podíl v porovnání s kontrolami u výrobců, chovatelů nebo prodejců byl také horší.

Pravomoc kontrolovat od začátku roku také restaurace, bary, vinotéky či provozovny rychlého občerstvení udělila inspekci novela zákona o potravinách. Zatímco hygienici mají nadále kontrolovat takzvané provozovny uzavřeného typu, jako jsou školy, nemocnice či věznice, dozorové orgány ministerstva zemědělství mají na starosti veřejnosti otevřené provozovny. Až do změny legislativy spadala kontrola hygienických předpisů ve veřejném stravování pod hygieniky, kteří se přechodu kompetencí bránili. „Kladu si otázku, co se dělo do 31. prosince loňského roku. Jakým způsobem postupovala hygienická služba a proč nalézáme taková zjištění a proč některé provozovny nebyly kontrolovány i několik let,“ říká ministr zemědělství Marian Jurečka.

  • "Ty výsledky ukazují, že úroveň povědomí o hygienických požadavcích a pravidlech, které vyplývají z potravinového práva, je u těch subjektů, které byly dozorovány Státní zemědělskou a potravinářskou inspekcí do konce loňského roku, a to jsou vývozci, dovozci, prodejci, na velmi, velmi slušné úrovni. Ale srovnáme-li to s tím, s čím jsme se setkali během těch prvních tří měsíců právě v provozovnách společného stravování, tak tam je ta úroveň skutečně velmi nízká…Výsledky kontrol nás zarazily," uvedl ústřední ředitel SZPI Martin Klanica.

Kontrolovaní výrobci, prodejny i restaurace jsou podle Klanici vybírány na základě analýzy rizika. Mezi kritéria mohou patřit velikost a důležitost provozovny či to, zda jídelna vlastní certifikát zaručující určitou kvalitu služeb. V řadě případů kontrolory na nešvary upozorní nespokojení zákazníci.

Vydáno pod