Der Spiegel: Německé mýtné porušuje evropské právo

Berlín - Plánované zpoplatnění německých dálnic pro osobní automobily odporuje právu Evropské unie, konkrétně ve dvou svých ustanoveních. S odvoláním na zdroje z Evropské komise o tom v informoval týdeník Der Spiegel. Návrh nyní prochází Spolkovým sněmem a tamní kabinet počítá s tím, že by mýtné mělo fungovat už od roku 2016.

Německé mýtné se dotkne i českých řidičů (zdroj: ČT24)

Nejedná se přitom o žádný nový spor. Návrh mýtného je podle Bruselu diskriminační vůči zahraničím řidičům, protože těm německým se o cenu ročního dálničního poplatku sníží daň z vlastnictví motorového vozidla. „Je v jasném rozporu tvrdit, že mezi zákony (o zavedení mýtného a o snížení daně) není žádná souvislost, když se všem domácím řidičům sníží daň přesně o tolik, kolik by museli platit na mýtném,“ píše se v dokumentu komise.

Nižší cena mýta pro nová a úsporná auta?

Brusel kritizuje i cenu krátkodobých dálničních známek. Poplatek za deset dnů by měl činit deset eur (275 korun), zatímco roční poplatek pro nová auta s malým benzinovým motorem se má pohybovat mezi 20 a 25 eury (550 a 690 korunami). Už v minulosti přitom komise prosazovala, aby cena krátkodobé známky činila zhruba osminu ceny té roční. „Daň z infrastruktury, neboli takzvané mýtné, je užitečná, férová a spravedlivá,“ je přesvědčen německý ministr dopravy za CSU Alexander Dobrindt.

Německo
Zdroj: ISIFA/Thinkstock/iStockphoto

Berlín se se svými evropskými partnery dohaduje o podobu zpoplatnění dálnic od chvíle, kdy Německo návrh mýtného představilo. Ovšem německý ministr dopravy Alexander Dobrindt při prvním čtení návrhu zákon ve Spolkovém sněmu trval na tom, že se podařilo problematické body zákona vyřešit a že je v souladu s evropským právem. Evropská komise může oficiálně prověřit možné rozpory teprve potom, co německý parlament návrh zákona schválí.

„Já bych tento zákon přirovnal k situaci při vstupu České republiky do Evropské unie, kdy jsme měli v hotelích dvojí ceny. Jedny pro zahraniční turisty a druhé pro naše domácí. Samozřejmě Evropská komise okamžitě reagovala a muselo se to zrušit,“ připomíná prezident ÚAMK Oldřich Vaníček.

  • Německé ministerstvo dopravy zamýšlí, že by řidiči osobních aut měli za užívání dálnic ročně platit v závislosti na objemu motoru a ekologické náročnosti provozu auta až 130 eur (3 600 korun). 
  • Kromě toho by měly být k dispozici i kupony na deset dnů za deset eur a na dva měsíce za 22 eur (600 korun). 
  • Resort očekává, že zpoplatnění dálnic vynese Německu ročně 500 milionů eur (13,7 miliardy korun).
Počet českých řidičů postižených mýtným
Zdroj: ČT24