Tržby loni rekordně rostly

Tržby v maloobchodě loni zrychlily růst, a to na 5,4 procenta. To je nejlepší výsledek od roku 2007. Za dobrou zprávou stojí kombinace rostoucí spotřebitelské poptávky spolu se stabilními cenami. To vedlo k tomu, že se spotřebitelé přestali bát a začali znovu o něco více utrácet.

Tradiční obor, který pravidelně hýbe maloobchodními statistikami, prodej motorových vozidel, opět zabodoval. Poptávka po autech je relativně dobrá, přestože je zde velký tlak na ceny ze strany spotřebitelů. O mnoho důležitější je však ještě druhý výsledek: maloobchod bez započtení aut rostl o 5,8 %. To je za rok 2014 nejlepší výsledek. Vyplývá to z dat zveřejněných Českým statistickým úřadem. Povzbudivou zprávou zároveň je, že se kondice samotného maloobchodu v průběhu roku 2014 zlepšovala. Tržby totiž nejméně rostly v 1. čtvrtletí (o 2,2 %) a nejvíce ve 4. čtvrtletí (o 3,5 %). Podle analytiků to ukazuje na skutečnost, že spotřebitelé cítí větší sebedůvěru a jsou tak ochotnější vydat ze své peněženky o něco více.

„Kombinace ekonomického oživení a stabilních cen, které chvílemi dokonce i stagnovaly, dala spotřebitelům jasně najevo, že není potřeba se obávat a mohou si dovolit utrácet o něco více. Díky tomu maloobchodní tržby mohly růst,“ uvedl analytik Home Credit Michal Kozub. Údaje zároveň podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška potvrzují, že růst HDP za loňský rok, který bude zveřejněný příští týden, nezklame.

„Příznivá situace pro maloobchod se nepochybně udrží i v prvních měsících letoška, jak je patrné ze sedmiletého rekordu ve spotřebitelské důvěře,“ uvedl. Hlavní ekonom ING Jakub Seidler dodal, že dnešní údaje potvrzují názor, že obavy z dalšího zvyšování intervenční hladiny ČNB, tedy oslabení koruny, jsou zatím předčasné. 

Tržby táhli motoristé

Ve srovnání s rokem 2013 utráceli loni lidé více především za nákup a opravy vozidel. „V motoristickém segmentu se tržby reálně meziročně zvýšily o 11,6 procenta, v tom za prodej motorových vozidel o 12,1 procenta a za opravy o 9,6 procenta,“ uvedl ČSÚ. V samotném maloobchodě, tj. bez započtení aut, vzrostly tržby reálně o 2,8 procenta. Kromě listopadu překročily loni v každém měsíci úroveň srovnatelného období v roce 2013.

Nejvyšší růst zaznamenal prodej zboží přes internet a prostřednictvím zásilkové služby, a to o 19,7 procenta. Ve specializovaných prodejnách se lépe prodávala počítačová a komunikační zařízení, výrobky pro domácnost a sport, rekreace, kultura, oděvy a obuv. Tržby za nepotravinářské zboží vzrostly o 4,3 procenta, za pohonné hmoty o 1,7 procenta a za potraviny o 1,3 procenta. Naopak méně se prodávalo farmaceutické a zdravotnické zboží, tržby za něj klesly o 2,6 procenta. 

Růst bude i letos, i když zřejmě pomalejší

Maloobchod se v roce 2014 jednoznačně rozjel do slušných obrátek. Na druhé straně růst maloobchodu byl tažen tím, že se lidé pouštěli do těch nákupů, které dlouho odkládali. Typickým příkladem je výměna staršího vozu za nový. Letošní rok by měl být pro maloobchodní tržby podle analytiků i nadále příznivý, i když kvůli vyšší srovnávací základně se zřejmě již tak vysokého růstu nedočkáme.

Na druhou stranu růst tržeb už netáhne jen motoristický segment, ale tržby rostou ve většině oblastí maloobchodu. Růst začíná být rovnoměrnější, a tedy stabilnější. Levné energie a pohonné hmoty navíc nechají lidem v kapsách více peněz, které pak mohou utratit právě v maloobchodu, shodují se analytici. „Pro rok 2015 počítáme s mírným poklesem jeho tempa růstu na 4,5 %,“ konstatuje Markéta Šichtařová z Next Finance.

Pozitivně by nadále měl působit i zlepšující se sentiment na trhu práce, reálný růst mezd v podnikatelské sféře i státním sektoru a zlepšující se nálada domácností, hodnotí analytik skupiny Citfin Jiří Šimek. Podle Petra Dufka, analytika ČSOB, bude pak obchod ve znamení růstu tržeb obchodníků a stejně tak i spotřeby domácností. „Ta se navíc stane hlavním motorem domácí poptávky, která si už více než rok drží solidní tempo. Vděčíme za něj i zanedbatelné inflaci,“ uvedl Dufek.

Ekonomové ale ana druhou stranu také nabádají k obezřetnosti. Ani s optimismem se to nesmí přehánět a lidé by tak měli nakupovat uváženě. Ne bezhlavě utrácet úspory nebo kupovat příliš na dluh, protože platy zatím nerostou tak rychle, jak by loňské nákupní horečce odpovídalo.

Maloobchodní tržby
Zdroj: ČT24