Benzin klesal i na konci roku, do cen jízdenek se to ale nepromítne

Praha – Během uplynulých dvou týdnů klesla průměrná cena benzinu o 1,41 Kč na 31,92 koruny za litr. U nafty se pak cena snížila o 1,21 koruny na 32,06. Na některých místech šly ceny až pod 30 korun. „Ceny by měly klesat i nadále,“ myslí si analytik Boris Tomčiak. Nižší cena paliv se do cen jízdenky a přepravy zboží ve větší míře nepromítne. Výjimkou jsou ti dopravci, kteří mají ke smlouvám palivovou doložku, upravující cenu přepravy podle závislosti na cenách nafty.

Trend strmého pádu cen pohonných hmot začal na podzim. Za celý minulý rok spadly ceny Naturalu 95 i nafty o zhruba čtyři koruny na litr. Od začátku loňského roku až do října se celorepublikové průměrné ceny vesměs držely nad 36 korunami, jen výjimečně mírně klesly pod tuto hranici. Pak ale začaly výrazně klesat, podle analytiků je za tím přebytek ropy na trhu. Za celý loňský rok se ceny nejprodávanějšího Naturalu 95 propadly v ČR o 4,16 koruny za litr a ceny nafty o 4,15 koruny.

Cena ropy Brent se propadla na nové minimum od roku 2009

Cena severomořské ropy Brent zahájila první obchodní den v novém roce výrazným růstem. Brzy se však vrátila k poklesu a sestoupila na novou nejnižší úroveň od roku 2009. Dolů ji tlačí hlavně přetrvávající převis nabídky nad poptávkou. Brent dnes zlevnil až na 55,48 dolaru za barel, ačkoli se zhruba půl hodiny po začátku obchodování vyšplhal na 58,54 dolaru za barel. Krátce po 13:30 se barel Brentu prodával za 55,67 dolaru. Oproti předchozímu závěru tak jeho cena vykazovala pokles o 1,66 dolaru.

Se střídáním roků sice ceny pohonných hmot opět mírně vzrostly, ale průměrné celorepublikové ceny se stále drží kolem 32 korun. K 1. lednu 2015 dali řidiči za Natural 32,08 koruny a za naftu 32,33 koruny.

Řada českých pump drží ceny vysoko

Analytik společnosti Cyrrus Tomáš Menčík má za to, že ceny by se mohly snížit ještě více. „Reálná hranice je pod 30 korunami,“ soudí. Ceny ropy na světových trzích totiž klesly téměř o polovinu, ale české pumpy pokles promítly do cen jen částečně. „Ceny pohonných hmot v Česku jsou pokřivené, protože je mnoho čerpacích stanic nechalo na vysoké úrovni, a mají díky tomu vysoké marže. Je otázka, jak dlouho mohou držet ceny vysoko,“ dodává.

Ceny benzinu podle lokality:

  • Nejdražším regionem je Praha, kde stál benzin na konci roku v průměru 34,33 Kč a nafta 34,34 Kč.
  • Všude jinde v republice se ceny pohonných hmot držely pod hranicí 33 korun.
  • Nejlevnějším krajem byl Jihočeský, kde průměrná cena Naturalu 95 byla 30,86 Kč a cena nafty 31,03 Kč.

„Rozdíly jsou dané náklady a zároveň cenovou politikou,“ dodal Tomčiak s tím, že některé řetězce sází na nižší ceny, jiné na slevy věrným zákazníkům či kvalitní služby. Daně navíc tvoří téměř pětinu ceny benzinu, upozornil analytik.

Tomčiak: Ceny by měly klesat i nadále (zdroj: ČT24)

Další vývoj cen ropy ale podle Menčíka zůstává otázkou. „Proti dalšímu poklesu stojí posilující dolar a pozitivní vývoj v USA. Evropa a Asie jsou na tom ale hůře, tam by musely ekonomice pomoci centrální banky,“ řekl.

Nižší cena paliv se do cen jízdenek a přepravy zboží nepromítne

Nižší cena paliv se do cen jízdenky a přepravy zboží ve větší míře nepromítne. Nižší cenu nafty vykompenzuje nárůst cen mýtného a náklady na obměnu vozidel, řekl mluvčí Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia Martin Felix. „Obecně se snažíme na ceny jízdenek nesahat,“ řekl ČTK majitel společnosti Student Agency Radim Jančura. Dopravce podle něj nyní počká, jak se bude cena nafty měnit v následujících měsících.

Měnit ceny jízdného v důsledku lacinějších pohonných hmot se nechystá ani dopravce Busline působící v Severních Čechách. „Nereagovali jsme zvyšováním cen na zdražování pohonných hmot, neuvažujeme ani o zlevnění. Levnější pohonné hmoty nám pomohou vykompenzovat zvýšení nákladů na mýtné, které pro autobusy výrazně zdražilo, a také dohodnutý růst mezd,“ řekl ředitel společnosti Tomáš Roubiček.

Brno nakoupí celkem stovku autobusů na plyn
Zdroj: ČT24

K částečné úpravě cen na dálkových linkách prostřednictvím zrušení patnáctikorunového poplatku za místenku přistoupila už v říjnu společnost Arriva. Devět z deseti linek dopravce ale jezdí v závazku veřejné služby, kdy si dopravu objednávají kraje, a ceny jízdenek jsou tak stanovené objednateli, doplnil generální ředitel společnosti Daniel Adamka. Klasické kilometrové jízdné se ale v souvislosti s poklesem ceny nafty zatím podle společnosti měnit nebude.

Podle jednatele spediční společnosti CM Transport Tachov Milana Čmika už na pokles cen reagovali zákazníci, kteří se domáhají snižování cen za přepravu. Jednání s nejvýznamnějšími zákazníky přitom ještě dokončená nejsou. Pokud by pokles cen nafty pokračoval i nadále, mohla by jej společnost promítnout do zvýšení mezd zaměstnancům formou odměn a do nákupu nové techniky. Zatím ale nedokáže bezpečně říci, zdali rozdíl cen pohonných hmot vynese nějaké peníze navíc, dodal.