Černý pátek: Američané se prali o televize i spodní prádlo

Washington – Spojené státy prožívají takzvaný černý pátek. Po čtvrtečním Dni díkůvzdání obchodníci již tradičně nabízejí rekordní slevy a startuje předvánoční nákupní horečka. Američané v tento den utratí nejvíce z celého roku. Loni se tržby obchodníků vyšplhaly přes 57 miliard dolarů. Tuto severoamerickou tradici začínají přebírat už i tuzemské e-shopy.

Zájemci o zboží se slevou až 80 procent jsou ochotní v noci na černý pátek stanovat v mrazech přímo před vchody prodejen. Nabídka zboží je totiž omezená a vyhrávají tak zpravidla jen ti nejrychlejší, nebo ti s nejostřejšími lokty. Nejrychleji z pultů mizí oblečení a elektronika, ale také kosmetika. Díky rozptýlení slev do více dní jsou však už několik let černé pátky klidnější než kdy dříve.

Davy kupujících se namísto dneška shromáždily před nákupními středisky už ve čtvrtek večer. Před obchodním domem Macy's v New Yorku se před večerním znovuotevřením nakupilo údajně na 15 tisíc lidí. Policie musela řešit několik incidentů mezi zákazníky, asistovala například ve velkoprodejně Wal-Martu v Los Angeles, kde se strhla bitka o panenky Barbie.

1800 televizorů za minutu

Na černý pátek každý Američan utratí v přepočtu průměrně asi devět tisíc korun. Loni obchodníci vydělali přes 57 miliard dolar, tedy přes jeden bilion a 200 miliard korun. Tučné tržby se očekávají také letos. Díky oživující ekonomice plánují lidé během předvánočních nákupů utratit víc než v předchozích měsících. Obchodní řetězec Target v celých Spojených státech prodával ve čtvrtek od šesté do osmé hodiny večerní 1800 televizorů za minutu.

Wal-Mart zase uvedl, že ve čtvrtek byly na jeho internetové nákupní stránce vůbec druhé největší tržby po loňském „kybernetickém pondělí“. To následuje po černém pátku a je to den, kdy hluboké slevy nabízejí internetoví prodejci. Celkový internetový prodej na Den díkůvzdání vzrostl meziročně o 14,3 procenta, uvedla organizace IBM Digital Analytics Benchmark.

Tradičně býval pátek po Dni díkůvzdání nejrušnějším a také jedním z nejchaotičtějších nákupních dní celého roku. Název zřejmě vznikl v 60. letech a údajně vystihuje dopravní problémy, jimž museli řidiči a policisté čelit kvůli náporu nakupujících. Teprve později se objevilo vysvětlení, že právě po Dni díkůvzdání začínají mít obchody zisk, jsou tedy v takzvaně černých číslech.

Černý pátek už i v Česku

Na výrazné slevy slyší i zákazníci v Česku. Pomyslného startu vánoční nákupní horečky proto začali v posledních letech využívat i tuzemští obchodníci. Některé e-shopy rozšířily slevové akce na celý týden a i letos slibují slevy v desítkách procent. Nejčastěji na mobilní telefony, tablety nebo třeba televize.