Vodíkový Mirai míří ve velkém na silnice – i bez zázemí

Tokio – Japonská automobilka Toyota začne sériově vyrábět auto s vodíkovým pohonem. Během prvního roku prodeje očekává zájem o 700 takových vozidel, ačkoli pro ně zatím ani není dostatečná síť stanic na doplnění paliva. V příštím roce přesto začne automobilka nabízet model Mirai i v Evropě.

Toyota již na trhu uspěla s hybridním kompaktem Priusem, nyní se pokusí úspěch zopakovat při sériové výrobě vozů Mirai, k jejichž pohonu nebude potřeba ani kapka benzinu. Slibuje nulové emise, ale současně přijatelný výkon. „Věříme, že tento model předčí i Prius,“ uvedl výkonný viceprezident Toyoty Mitsuhisa Kato.

Model Mirai, který svými proporcemi spadá do segmentu D, tedy k vozům typu Superb, Passat či Mondeo, se má prodávat v přepočtu asi za 1,3 milionu korun – tedy zhruba dvojnásobek oproti konvenční konkurenci. Vzhledem k nižším provozním nákladům nemusí jít o přemrštěnou sumu. „Toyota udělala dobrý krok tím, že stanovila přijatelnou cenu. To je v tomto segmentu novinka. Hlavně díky tomu je budoucnost aut na vodík čím dál reálnější,“ podotkl redaktor amerického časopisu Automotive News Hans Greimel. Mirai se má v Japonsku začít prodávat v polovině příštího měsíce, v Evropě potom v polovině příštího roku.

Smělé plány největší automobilky světa však mají i své trhliny. Ta největší spočívá v nedostatku „vodíkek“ – tedy čerpacích stanic, které umožní doplnit vodík. V Japonsku jsou pouze tři desítky, běžné nejsou ani v Evropě či Americe. Dojezd plně natankovaného miraie sice má být ve srovnání s vozy se spalovacím motorem nadstandardní – 650 až 700 kilometrů – avšak ani to nemusí stačit. Toyota je však přesvědčena, že podnikatelé zareagují na očekávaný úspěch nového auta na vodík a čerpací stanice postaví.

Vodík a elektřina: Alternativní pohony frčí hlavně za hranicemi (zdroj: ČT24)

Alternativní pohony v Česku: Zájem stoupá jen pomalu Evropě navzdory

Ačkoli celosvětově je dosavadní vlajková loď nových technologií u Toyoty, model Prius, bezpochyby úspěšná a dává automobilce velkou naději na úspěch s vodíkovým Miraiem, v Česku alternativní pohony zatím významný úspěch nezaznamenaly – snad s výjimkou přestaveb na pohon zemním plynem.

Prodej hybridů či elektromobilů se dosud nedočkal oficiální podpory, přestože k tomu vyzývá Evropská unie. Změnit by to měl Národní akční plán pro čistou mobilitu, který chce vláda probrat napřesrok. V jeho rámci by se měl například počet elektromobilů v Česku zdvojnásobit na 700 vozů. Má tomu pomoci například rozšíření sítě dobíjecích míst. „V příštím roce se plánuje výstavba skoro 30 nabíjecích stanic po České republice. Tyto stanice by měly překonat strach uživatelů elektromobilů z krátkého dojezdu,“ zdůraznil předseda Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Problém však zůstává v pořizovací ceně. Ačkoli chce elektrický pohon pro své modely začít v příštím roce v Česku nabízet Volkswagen jako první velká automobilka, nic se nezmění na tom, že elektromobil vyjde asi o sto tisíc dráže než vůz se spalovacím motorem. I to by mohl vladní plán změnit. Zatím se ale musí zájemci spokojit s vědomím, že je provoz auta s elektrickým pohonem vyjde asi pětkrát laciněji, než je tomu u vozidel na benzin.