Rychlovlaky TGV podvádějí při dotacích

Paříž – Legenda mezi vysokorychlostními vlaky, francouzské TGV, má problémy s Nejvyšším kontrolním úřadem. Když se totiž úředníci začali zajímat o účetnictví této vlakové sítě, spadající pod francouzské státní dráhy (SNCF), zjistili, že na řadě tratí prodělává, a výdělky dokonce uměle nadhodnocuje, aby dosáhla na dotace.

Nejvyšší kontrolní úřad přitom nekritizuje samotné vlaky, ale síť tratí, po kterých jezdí. Přestože mají totiž některé tratě velmi malé výnosy, pokračují francouzské dráhy stále v jejich rozšiřování. „Těch tratí se postavilo tolik, že vznikl obrovský dluh. Dnes ten dluh dělá 40 miliard eur,“ říká dopravní expert Marc Fressoz.

Největší kritice jsou vystaveny zejména mezinárodní tratě. A to i proto, že jejich výstavbu podporují politici často ve chvíli, kdy ještě nejsou kompletní podklady. Od takto schváleného projektu už se pak velmi těžko ustupuje. TGV je totiž pro politiky pořád lákavým tématem. Například premiér Manuel Valls nedávno při své návštěvě Alp podpořil výstavbu dalšího úseku mezi Lyonem a italským Turínem. Součástí má být i 57 km dlouhý tunel, který si od státní kasy vyžádá 8,5 miliardy eur. Ekonomové ale upozorňují na to, že obchod mezi oběma zeměmi stagnuje, nebo dokonce klesá.

TGV i přes ztráty buduje další tratě (zdroj: ČT24)

Projekt má i své zastánce. Například místní lidé si od něj slibují omezení kamionové dopravy na dálnicích. Někteří ekonomové zase tvrdí, že díky trati se obchod mezi Paříží a Římem opět nastartuje. Přesto se prorážení alpských hor neobejde bez protestů. A mluví se dokonce i o tom, že část zakázky dostaly firmy napojené na kalábrijskou mafii.

Train a grande vitesse, zkráceně TGV, znamená v překladu vysokorychlostní vlak a je součástí francouzských státních drah (SNCF). S jejich vývojem se začalo už v 60. letech a první speciální trať TGV mezi Paříží a Lyonem byla zprovozněna 27. září 1981.

Vydáno pod