Řada e-shopů neprodává, a tak je sama na prodej

Praha – Objem nákupů přes internet stále roste – jen letos budou celkové tržby o 16 procent vyšší než loni. Přesto Česko není pro e-shopy zaslíbená země. Drtivou většinu výnosů totiž drží několik málo nejsilnějších hráčů. Ostatní proto často musí vyjít s málem. Nové online obchody letos přibývaly mnohem menším tempem než v uplynulých letech. Realitou je spíše opačný trend, tedy konec a nabídka k odprodeji.

Řada internetových obchodů musí vyjít s málem – průměrný čistý zisk z jednoho se pohybuje okolo pěti tisíc korun. Při obrovské konkurenci závisí úspěch hlavně na schopnosti zaujmout. „U malých e-shopů v obrovské míře závisí na tom, jakou děláte reklamu na internetu. Pakliže si to někdo koupí a reklamu potom neumí dělat, tak může velice rychle splakat nad výsledkem,“ komentuje marketingový expert Pavel Šíma.

Podobnou zkušenost může přiznat i majitelka jednoho obchodu s potravinovými doplňky. Před čtyřmi lety zažila raketový start s milionovým obratem, letos je to okolo 50 tisíc měsíčně. „Poslední rok je to opravdu hodně těžký, velká konkurence, velký boj na trhu,“ přiznává.

Přetahovaná v online byznysu přitom nespočívá jen v čisté konkurenci, ale i v zákeřnějších metodách. Ojedinělé není třeba vzájemné udávání. Jak přiznávají experti, jde o důsledek podnikavé povahy Čechů. Právě e-shopy jsou přitom jednou z nejjednodušších variant ke startu.

Nakupování po internetu
Zdroj: ČT24/Vojtěch Rejl

Přesto je zde podle Jana Jírovce, ředitele E-commerce Holding, řada menších a středních obchodů, které jsou ziskové. „Záleží na tom, zda investovaly do správných nástrojů, do dobré logistiky, vytvořily kvalitní nabídku,“ dodává. Určitou cestou, jak se na trhu prosadit je podle Jírovce také specializovanost. Obchodník se může zaměřit na sport nebo módu. Potenciálním zájemcům pak znalci radí: mezery na trhu je možné nalézt u potravin.

I tak je ale v některých oblastech trhu v současnosti téměř nemožné prorazit. Takovým příkladem je třeba elektronika, jejíž online nabídku ovládá několik největších společností. Tu na internetu kupuje stále hodně lidí, přesto největší meziroční růst zaznamenaly nákupy v oblastech jako móda, hobby, dům a zahrada nebo sport. „Elektronika dneska meziročně roste o jedno procento. Na druhou stranu z pohledu velikosti a návštěvnosti je někde kolem 30 %. Elektronika je tu určitě nejstarší komodita a drží si svůj majoritní podíl,“ říká Jírovec.

Pavel Šíma, marketingový expert:

„E-shopů přibývá stále méně, a když už se zakládají, tak se znatelně větší investiční rozvahou než před několika lety.“

V Česku existuje například osmkrát více registrovaných e-shopů než ve Velké Británii. V absolutních číslech to představuje celkem 37 tisíc nákupních portálů. Ochota zakládat a držet e-shopy se tak v poslední době razantně mění.