Zkrácené úvazky namísto propouštění? Aeroholding to zvažuje

Praha – Vedení Českých aerolinií (ČSA) by se se svými zaměstnanci, kterým hrozí propouštění, mohlo na určitou dobu dohodnout na částečném pracovním úvazku. Plánované počty lidí, jichž se restrikce dotknou, se ale nesníží. V Otázkách Václava Moravce to řekl předseda představenstva mateřského Českého aeroholdingu Václav Řehoř. Odborová organizace posádek letadel kvůli plánu propouštění vyhlásila stávkovou pohotovost. Napětí v ČSA způsobil záměr propustit téměř třetinu pilotů a skoro polovinu letušek a stevardů.

Řehoř v OVM: Je možné se bavit o způsobu odchodu (zdroj: ČT24)

„Je možné se bavit o způsobu odchodu. Jedna z takových možností by určitě byla, kdyby akceptovali částečné úvazky. To by znamenalo, že by mohlo zůstat více lidí, alespoň po tu dobu, než se překlene období dalšího roku až dvou, než se společnost vzpamatuje,“ řekl v České televizi první muž Aeroholdingu.

Se snížením počtu propouštěných zaměstnanců ČSA se ale podle něj nepočítá. „Jednání s odbory jsou na začátku. Z našeho restrukturalizačního plánu jsme zatím neustoupili. Je neprůstřelnou podmínkou, aby se do společnosti mohlo dále investovat,“ uvedl Řehoř a dodal, že čísla propouštěných zaměstnanců se nemohou měnit minimálně do doby, dokud se česká strana na konci tohoto měsíce nesejde s Korean Air vlastnící v ČSA 44procentní podíl.

Odbory ČSA hrozí stávkou, pokud s nimi vedení firmy nebude o plánovaném propouštění palubního personálu jednat. To by se mělo dotknout téměř třetiny pilotů a poloviny letušek a stevardů. Premiér Bohuslav Sobotka koncem týdne nařídil vedení mateřského Aeroholdingu, aby se s odbory začalo bavit. Podle Řehoře by se právě na jednáních s odbory mohl řešit způsob odchodu zaměstnanců, případně jejich zkrácené úvazky.

Podle předsedkyně Odborové organizace posádek letadel Petry Posové však zkrácené úvazky situaci nevyřeší. „I v případě, že budou nabídnuty částečné úvazky, bude to v řádu jednotek. I kdyby se přihlásilo deset kolegyň, tak de facto tím nezachrání víc než pět pracovních míst. Obávám se, že hromadný efekt to mít určitě nebude,“ uvedla Posová pro ČT a znovu také zopakovala, že odbory jsou ochotné stávku vyhlásit.

Euforie kolem Korean Air pomalu opadá

Korejský dopravce získal loni 44procentní podíl v ČSA za zhruba 70 milionů korun. Od vstupu silného zahraničního dopravce si odborníci slibovali mimo jiné možnost výhodnějších nákupů strojů a služeb nebo vzájemné propojení sítí destinací, které by bylo pro ČSA výhodné. O pražském letišti jako o budoucím uzlovém bodu pro přestup cestujících z Asie hovořil při podpisu smlouvy s Korejci i tehdejší předseda vlády Petr Nečas (ODS).

Loni ČSA vykázaly ztrátu 922 milionů korun. V současnosti zaměstnávají 230 pilotů, téměř 400 palubních průvodčích a téměř 270 pracovníků v administrativě. O práci by podle plánu firmy nyní mělo přijít 77 pilotů, 172 stevardů a 66 technicko-hospodářských pracovníků. V roce 2011 dopravce podle výroční zprávy zaměstnával bezmála 1 500 lidí, z toho 292 pilotů a 613 letušek a stevardů. Rok předtím personál dopravce představovalo přes 2 000 lidí, z toho 415 pilotů a 752 palubních průvodčích.