Dvě tragédie a aerolinky Malaysia propustí 30 procent zaměstnanců

Kuala Lumpur – Malajsijská letecká společnost Malaysia Airlines propustí v rámci reorganizace 6 000 zaměstnanců, což představuje 30 procent jejich celkového počtu. Oznámily to světové tiskové agentury s odvoláním na prohlášení státního investičního podniku Khazanah Nasional, který vlastní 69 procent společnosti. Aerolinky se ocitly v potížích po dvou leteckých nehodách.

Malaysia Airlines se topí v problémech (zdroj: ČT24)

Dosud Malaysia Airlines zaměstnávaly 20 000 lidí, nově by pro ně mělo pracovat jen 14 000 z nich. Společnost Khazanah Nasional se nechala slyšet, že v rámci reorganizace bude vytvořena nová firma, která aerolinky i se sníženým počtem zaměstnanců převezme. Celý tento proces včetně dalších investic má přijít na 6 miliard ringgitů (42 miliard korun). Před zahájením reorganizace plánuje investiční fond také stáhnout z burzy akcie aerolinek – jen za posledních devět měsíců klesla tržní hodnota Malaysia Airlines o více než 40 procent.

Důvodem potíží jsou dvě havárie, které dopravce postihly během několika měsíců. Letos v březnu přišla firma o Boeing 777, který se ztratil z radarů cestou z Kuala Lumpuru do Pekingu. Ačkoli vyšetřovatelé jsou si jisti, že stroj se odklonil z trasy a zřítil se pravděpodobně nad Indickým oceánem, nevědí dodnes, co bylo příčinou nehody, a nenašli ani trosky stroje.

V červenci byl stejný letoun sestřelen nad východní Ukrajinou během letu z Amsterodamu do Kuala Lumpuru. Stále není jasné, kdo má útok na svědomí. K tragédii došlo nad územím, kde probíhají boje mezi proruskými separatisty a ukrajinskou armádou, z odpovědnosti se tak vzájemně obviňují Kyjev a Moskva.

Při nehodách zahynulo dohromady 537 lidí včetně 27 členů posádky. Obě události poškodily pověst firmy a prohloubily její dlouhodobé finanční problémy. „Nedokážu si představit, co by museli udělat, aby se zachránili,“ řekl malajsijský analytik letecké dopravy Mohshin Aziz. „Co se týče toho, jak jsou vnímáni, jsou téměř ztracení. Je velice těžké bojovat proti špatné pověsti,“ dodal.

Zaměstnanci se bojí a odchází sami

Kromě propouštění se objevily i zprávy o dobrovolných odchodech – od začátku roku podalo výpověď skoro 200 zaměstnanců, nejvíc po červencovém sestřelení letu MH17. Řada z nich uvedla jako důvod obavy o bezpečnost nebo nátlak rodinných příslušníků.

Kondice státem vlastněné společnosti byla nevalná už předtím, než k nehodám došlo – její hospodaření se v červených číslech drželo poslední tři roky. Ve druhém čtvrtletí 2014 se pak jejich ztráta meziročně zdvojnásobila; podnik prodělal víc než dvě miliardy korun.

„Společnost bojuje s řadou problémů. Od zastaralé flotily přes nabídku služeb, což se snaží řešit, ale to bude ještě trvat alespoň rok. Kromě toho mají zbytečně moc zaměstnanců. Komunikace s vedením přitom funguje hůř než u jiných aerolinek,“ komentoval situaci ve firmě Mohshin Aziz.

Malaysia Airlines jsou daleko za svými dřívějšími rivaly, a to kvůli silné konkurenci v asijském regionu a nárůstu nízkonákladové letecké dopravy. Experti očekávají, že sestřelení letounu nad Ukrajinou se do ekonomických výsledků plně promítne až ve druhém pololetí. Bezprostředně po tragédii klesly prodeje letenek o třetinu.

Vydáno pod