Z Prahy až do Číny. Přímá linka poletí možná už na jaře

Praha - Z Prahy by se mohlo už na jaře létat přímo do Číny. O plánované lince jednal ministr dopravy Antonín Prachař se svým tamním protějškem. Státní Český Aeroholding hodlá linku do Číny podpořit pobídkami za téměř 38 milionů korun. Podmínkou je, aby budoucí dopravce létal aspoň čtyřikrát v týdnu po dobu pěti let. Do konce září by mělo být jasné, zda se smlouvu s některým z čínských dopravců podaří uzavřít.

Podle ministra dopravy Antonína Prachaře je otázka nezbytných povolení pro nového dopravce vyřešená už od letošního února, kdy bylo mezi oběma zeměmi podepsáno příslušné memorandum. Tím úloha státních úředníků končí, je třeba pokračovat v jednání se samotnými dopravci, uvedl ministr. Cílem obou stran je stanovit takové podmínky, aby nešlo pouze o krátkodobý projekt, ale aby měl delší trvání. „Naším cílem je, aby poměr aerolinek byl vyvážený, aby létaly jak čínské, tak české recipročně,“ dodal.

Rozhodnuto přitom musí být už do konce září. „Musíme respektovat letový řád, který se mění v dubnu. Proto, abychom byli schopni všechno připravit, je třeba, aby dohoda mezi dopravci byla do měsíce, do měsíce a půl,“ poznamenal Prachař.

  • Tajemnice Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Kateřina Petříčková: „Čínští turisté tráví v Česku dva až tři dny a to je poměrně málo. Rádi bychom jejich pobyt rozšířili alespoň o jeden den a k tomu by nám přímá linka do Prahy pomohla. Česko by tak nebylo tranzitní zemí, ale hlavní destinací.“

Číňané navíc patří mezi návštěvníky, kteří rádi utrácejí - zatímco průměrný turista za jeden den utratí zhruba tisíc korun, Číňan 3,5krát víc. „Myslím, že by pro nás byla mnohem výhodnější linka ze Šanghaje, především proto, že Peking jako takový je tradičně napojený do Evropy mnoha linkami a ta šanghajská linka by byla dobrá i pro kombinace, na kterých by se dobře mohly živit ČSA či Travel Servis,“ upozornil místopředseda Asociace cestovních kanceláří Jan Papež.

Výhody chce nabídnout Praha i Czech Tourism

Poskytování pobídek v podobě slev za služby je běžné, pokud letiště lákají dopravce zejména na dálkových linkách. Další pobídky může letecká společnost získat na slevách za odbavení, možná je i spolupráce s ČSA včetně případného využití dálkového letadla Českých aerolinií, uvádí se v nabídce Českého Aeroholdingu. Další výhody, které ale ještě nejsou dojednané, hodlá dopravci nabídnout hlavní město Praha a česká turistická centrála Czech Tourism.

Pražské Letiště Václava Havla již dříve uvedlo, že jedná s čínskými leteckými společnostmi Hainan Airlines, China Eastern Airlines a China Southern Airlines. Podle ministerstva dopravy se zatím jako nejslibnější jeví vyjednávání o přímém spojení z Prahy do Šanghaje, kde má bázi China Eastern Airlines. V září se podle Neřolda uskuteční jednání zástupců Letiště Praha s představiteli China Southern Airlines v Guanghzou a s Hainan Airlines v Pekingu. Do konce měsíce by tak podle úřadu mohlo být jasné, zda se od příštího dubna bude do Číny létat, nebo se plán o rok odloží.

Kromě leteckého spojení projednávali představitelé tuzemského a čínského dopravního sektoru projekty pro rozvoj dálkové železniční dopravy. Konkrétně šlo o plán na železniční spojení s Čínou pro nákladní vlaky. Ty nyní směřují jen do Polska, ministerstvo má zájem o jejich prodloužení do Česka.

O dalších možnostech spolupráce se bude mluvit i na česko-čínském investičním fóru, které začíná zítra v Praze. 

Vydáno pod