RegioJet prohloubil ztrátu, cestujících ale přibylo

Praha – Cenová válka na české železnici způsobuje dopravcům čím dál větší ztráty. Železniční dopravce RegioJet podnikatele Radima Jančury loni prohloubil ztrátu o 18 milionů na 92 milionů korun. Píše o tom Mladá fronta Dnes (MfD). Další Jančurova společnost Student Agency loni přitom zvýšila zisk před zdaněním na 151 milionů korun ze 144 milionů o rok dřív.

RegioJet sice prohloubil ztrátu, cestujících ale meziročně přibylo o 40 procent. Tržby však stouply jen o 28 procent na 317 milionů. Jančura i tak předpokládá, že letos se ztráta RegioJetu zmenší. Ke zlepšení hospodaření má přispět prodlužování vlaků o další vagony, které firma nakoupila.  

Loni vlaky dopravce vydělávaly jen na Slovensku, kde firma na objednávku ministerstva dopravy provozuje spoje mezi Bratislavou a Komárnem. Na Slovensku byl loňský rok pro společnost ziskový poprvé, vydělala tam asi 15 tisíc eur (asi 412 tisíc Kč). Od prosince RegioJet na Slovensku chystá vypravovat dálkové spoje mezi Bratislavou a Košicemi. 

Ze ztrát podnikatel stejně jako další vlakový dopravce Leo Express viní České dráhy, které prý zneužívají dominantní postavení na trhu a nabízejí podnákladové ceny jízdenek. Ty přitom stále tvrdí, že jsou ve zisku. „Pokud byly v minusu na trase před našim vstupem, těžko mohou být teď na Ostravě v plusu. Zvlášť když jezdí část souprav jen se čtyřmi vozy,“ řekl Jančura deníku. 

Student Agency, která prodává letenky a zájezdy a provozuje autobusy, loni zvýšila tržby o 14 procent na 1,85 miliardy korun. Víc než miliarda z toho podle deníku připadá na autobusy. RegioJet vstoupil na českou železnici v září 2011, kdy začal jezdit na trati Praha–Ostrava.