Jak se nenechat napálit při koupi zájezdu na internetu?

Praha – Přečtěte si rady, jak se vyvarovat případných problémů při koupi zájezdu na internetu. Skoro 70 procent internetových stránek v Evropské unii, přes které cestovní kanceláře nabízejí zájezdy anebo letenky, totiž porušuje spotřebitelské předpisy. Zjistila to kontrolní akce, která se uskutečnila ve všech zemích Unie včetně Česka.

Jan Rotbauer: Pozor na obchodní podmínky (zdroj: ČT24)

Zatímco v kamenné cestovní kanceláři máte jistotu, že když nic nepodepíšete, nebude po vás cestovka chtít žádné peníze, na internetu tomu tak není. „Když se někdo prokliká až k závěrečné ceně zájezdu, může už být pozdě na to, od kupní smlouvy odstoupit,“ upozorňuje mluvčí České obchodní inspekce Jan Rotbauer. 

Nový občanský zákoník totiž nově umožňuje uzavřít smlouvu už jenom kliknutím na webové stránce. „Ačkoli klient nemá v úmyslu si zájezd koupit, může dlužit i několik tisíc korun,“ varuje Rotbauer. Dřív to přitom možné nebylo, smlouva o koupi zájezdu na internetu se musela následně potvrdit ještě v kamenné prodejně. 

Rotbauer také upozorňuje na to, že v případě nákupu cestovních zájezdů přes internet neplatí to, co při nákupu jiného zboží, jako třeba elektroniky – nejde do dvou týdnů bez udání důvodů odstoupit od smlouvy. Zákazník se v případě zájezdů vystavuje riziku storno poplatků.   

Pozor i na to, že mnoho internetových stránek nabízejících zájezdy využívá metodu opt-out, kdy jsou předem zaškrtnutá některá políčka, která uměle zvyšují cenu zájezdu – může jít třeba o zakliknutí pojištění zájezdu. 

Vždy je také nutné si přečíst celé obchodní podmínky, které na internetu při koupi zaškrtáváte.

A nový občanský zákoník zavedl novinky i u podávání reklamace po návratu z dovolené. Pokud se vám zájezd nelíbil – třeba ubytování neodpovídalo podepsané smlouvě – máte pouze měsíc na podání reklamace. Dřív to přitom byly tři měsíce.