Nový šéf ŘSD bere 200 tisíc. Ještě před půl rokem neměl ani polovinu

Praha – Plat šéfa Ředitelství silnic a dálnic skokově narostl za poslední půlrok z 85 tisíc měsíčně na pozoruhodných 200 tisíc. Nový ředitel Jan Kubiš si tedy oproti svým předchůdcům výrazně polepšil. Ministr dopravy Antonín Prachař zdůvodňuje nárůst platu tím, že úkol transformovat příspěvkovou organizaci na státní podnik patří k těm složitějším.

„Pan ministr dal jasně najevo, že chce změnit poměry v ŘSD. Že chce do této organizace přivést manažera, který má zkušenosti s transformací, manažera ze soukromé sféry, samozřejmě musí ho adekvátně zaplatit,“ upřesnil pro ČT mluvčí Prachařova resortu Tomáš Neřold.

Jen pro srovnání, ještě v říjnu 2013 dostávala tehdejší hlava ŘSD David Čermák měsíčně 85 tisíc. Jeho nástupce Pavel Kočica si vyjednal zvýšení na 139 tisíc. Se současnými 200 tisíci Jana Kubiše narostl plat ředitele ŘSD o 135 procent. Mluvčí ministerstva ale upozorňuje, že v porovnání s ostatními organizačními státními složkami byla organizace výrazně podhodnocena.

Ministerstvo chtělo odborníka, muselo prý přidat na platu (zdroj: ČT24)

Pravdou je, že ve firmách řízených ministerstvem dopravy se najdou platy ředitelů ještě výše. Třeba šéf Českých drah si bez odměn přijde na 250 tisíc a generální ředitel Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) dokonce na částku o 100 tisíc vyšší.

Majitel Student Agency Radim Jančura k platu šéfa ŘSD: „V soukromých firmách si majitel ohlídá, že takhle draze zaplacený manažer už během dvou až tří měsíců ukáže, že si takové peníze opravdu zaslouží.“

Kontrola tendrů za 300 milionů

ŘSD už třeba začalo kontrolovat všechny zakázky nad 300 milionů korun, které státní organizace plánuje v nejbližší době vypsat. Preventivně tím chce předejít případnému zastavení již vyhlášených výběrových řízení, v nichž by se mohly objevit chyby. „Přednostně budou zkontrolovány ty stavby, které má ředitelství silnic v rozpočtu připravené pro letošní rok,“ řekla k tomu mluvčí Martina Vápeníková. Úřad se tak pokusí co možná nejvíce zkrátit případná zpoždění, která by mohla u těchto významných staveb vzniknout. Podle výsledků z prvních kontrol obsahovaly připravované soutěže rozpory s pravomocným rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Konkrétní případy ale organizace odmítla komentovat.