Potvrzeno: Nová škodovka se bude vyrábět v Kvasinách

Wolfsburg – Nový model české automobilky Škoda Auto se bude vyrábět v Kvasinách na Rychnovsku. Po jednání s premiérem Bohuslavem Sobotkou (ČSSD) to potvrdil šéf mateřského koncernu Volkswagen Martin Winterkorn. Automobilka hodlá proinvestovat na východě Čech miliardy korun a vytvořit stovky pracovních míst.

Martin Winterkorn na společné tiskové konferenci s českým premiérem, která se konala v centrále firmy v severoněmeckém Wolfsburgu, pochválil dosavadní spolupráci VW a tuzemské automobilky. Přesnou hodnotu investice a počet nových pracovních míst však nesdělil.

Předseda vlády Sobotka obratem ocenil investice Volkswagenu do Škody a označil jejich spolupráci za úspěšný příběh. „Především mě těší dnešní ujištění o tom, že dojde k dalšímu rozvoji výroby v závodu Kvasiny,“ řekl český ministerský předseda.

„Kořeny společnosti Škoda Auto jsou v srdci České republiky, a tedy v jednom z nejstarších průmyslových center Evropy s celosvětově uznávaným řemeslným a strojařským umem. S těmito schopnostmi přispěl náš personál rozhodující mírou k úspěchu podniku,“ prohlásil předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.

O rozšíření výroby v Kvasinách se snažila také odborová organizace automobilky. „Jedná se o krok správným směrem, který povede k posílení konkurenceschopnosti firmy a zajištění dlouhodobé zaměstnanosti v našich závodech,“ doufá předseda odborů Jaroslav Povšík.

Bude se v Kvasinách vyrábět SUV?

Jak tento týden informovala Mladá fronta DNES, automobilka by měla v Kvasinách vyrábět svůj nový model sportovně užitkového vozu (SUV) s pracovním názvem Snowman. Zda se bude opravdu jednat o tento model, k tomu se vedení zatím nevyjádřilo. Očekává se však, že velké terénní SUV se třemi řadami sedadel pro sedm osob doplní již vyráběný model Yeti, jenž se v Kvasinách (spolu s modely Superb a Roomster) rovněž vyrábí.

„Údajné jméno modelu je výmysl médií. O typu auta ještě nechceme mluvit,“ konstatoval předseda představenstva Škody Auto Winfried Vahland.

Jak dále uvedla MfD, Škoda by měla v Kvasinách vyrábět taky SUV pro španělský Seat, další automobilku spadající do německého koncernu. Výroba vozu s pracovním názvem Snowman má údajně začít koncem příštího roku, produkce aut pro Seat o několik měsíců později.

Pro rozšíření závodu již Škoda učinila celou řadu kroků. Zhruba před rokem získala klíčové tři hektary pozemků v sousedství nynějšího areálu, celkem by tak měla mít v Kvasinách podle dostupných informací k dispozici až 20 hektarů.

Jelikož Škoda Auto provozuje ještě továrnu ve Vrchlabí, kde zaměstnává asi 1 000 lidí, je největším zaměstnavatelem v Královéhradeckém kraji. Tam nyní podíl nezaměstnaných dosahuje úrovně 7,7 procenta (na samotném Rychnovsku činí 6,1 procenta).

Podle ředitele krajského úřadu práce Martina Horáka investice významně přispěje ke snížení nezaměstnanosti nejen na Rychnovsku, ale v celém širším regionu. Odhaduje, že rozšíření výroby by mohlo přinést 1 000 až 1 500 nových pracovních míst. „Ani tento počet však samotné Rychnovsko pokrýt nedokáže. Pracovníci se tak budou muset hledat i ve vedlejších okresech a také v sousedním Polsku,“ domnívá se Horák.

„Je to vynikající příležitost, jak nezaměstnanost zas vrátit směrem dolů. Zvýší se i schopnost obyvatel utrácet, to přispěje k rozvoji služeb,“ komentoval záměr Škody náměstek královéhradeckého hejtmana Otakar Ruml (KSČM). Věří, že Škoda i její subdodavatelé nové zaměstnance seženou přímo v regionu. „Naši občané si již zvykli na to, že se za prací musí dojíždět,“ míní Ruml. Podle něj by kraj mohl pomoci například posílením autobusových linek, budováním infrastruktury pro bytovou výstavbu nebo stavbou školek a škol.

Hlavní úkol nicméně vidí Ruml v dopravě, konkrétně ve výstavbě nové silnice směrem na Nové Město nad Metují a Náchod. „Vyřešení dopravy by mělo jít souběžně s budováním automobilky,“ zdůraznil náměstek. Připomněl, že několik komunikací se podařilo opravit či postavit už při nedávném rozvoji zóny Kvasiny-Solnice. Stát do ní spolu s krajem v letech 2005 až 2012 investoval asi 1,5 miliardy korun. Největší část peněz šla právě do silnic.

V kvasinské továrně pracuje zhruba 4 500 lidí a z tamní linky sjede každý rok přes 150 000 aut. V celém Česku pak firma zaměstnává 25 000 lidí, dalších 100 000 pracuje u jejích dodavatelů. Podnik očekává, že letos poprvé prodá více než milion vozů a výroba v tuzemsku má překročit rekordních 600 000 aut.

Co se týče ekonomických výsledků, provozní zisk společnosti loni klesl o 26,7 procenta na 522 milionů eur (14,3 miliardy korun). Tržby se přitom snížily o 1,1 procenta na 10,32 miliardy eur (282,4 miliardy korun).

Vydáno pod